سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

 

 

عنوان:

 

مطالعه و کاوشی در معماری همساز با اقلیم خانه‌های سنتی گیلان

 

 

 

استاد راهنما:

 

دکتر سید مصطفی مختاباد مرئی

 

 

 

استاد مشاور:

 

دکتر عبدالله ابراهیمی

 

 

 

شهریور ۱۳۹۲

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
متن پایان نامه :
چکیده
تنوع و کثرت‌گرایی در انواع پدیده‌ها یکی از مهمترین ارکان قوت هر جامعه می‌باشد. این تنوع از نژاد گرفته تا فرهنگ و قوم، می‌تواند متضمن سعادت یک جامعه گردد. بطوری‌که در یک جامعه یکنواخت، آفت‌های هر پدیده‌ای بنیان آن پدیده را با خطری جدی مواجهه خواهد کرد. به عنوان مثال یک مریضی‌ صعب العلاج، آفت نژادی که دارای ریخته ژنتیکی یکسانی است باعث می‌گردد که کل آن جامعه را با خطر انقراض روبرو کند. در جامعه علمی و هنری امروز نیز تنوع یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که بایستی همیشه مدنظر قرار بگیرد. یکی از مهمترین کارها ایجاد بستر مناسب برای ظهور افکار نو و مدرن و ترکیب آن با فرهنگ و هنر سنتی ناب جامعه می‌باشد. پذیرا بودن افکار و مبانی فکری و نظری پدیده‌های نو و تطبیق و ترویج آن در جامعه نیازمند درک مبانی نظری و فکری افکار مختلف است.

 

 

در این تحقیق سعی بر آن شده است که یک مروری کلی بر مبانی نظری در افکار و نظریه‌های مختلف در عرصه هنر و معماری انجام بگیرد و همچنین روند تحولات تاریخی و فرهنگی ایران نیز در دوران معاصر مورد تحلیل قرار گرفت. آنچه که از این تحقیق می‌توان یافت این است که در دوران معاصر سه دیدگاه مختلف چالش‌های فرهنگی و هنری را در جامعه ایران بوجود آورد، ظهور افکار مدرن از ناحیه اروپا و غرب، استقامت فرهنگ باستانی، مذهبی و تاریخی در مقابل این پدیده و همچنین حضور نخبگانی از این دو دیدگاه، باعث بوجود آمدن نسل‌های مختلفی از معماران مدرن بومی‌گرای ایرانی بود. تقابل دیدگاه سنت و مدرنیته باعث بروز آثاری نو و بدیع گردید که با دارا بودن عقبه فرهنگی و تاریخی، نشانه‌هایی از تفکرات مدرن غربی را هم در برداشتند. از جمله این آثار می‌توان به چند اثر پسامدرن، بالاخص موزه‌ی هنرها معاصر تهران اشاره کرد که توسط کامران دیبا و سایرین طراحی شد و در این پژوهش تنها این موزه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و به‌عنوان اثری با نشانه‌های ترکیبی معماری مدرن غرب و سنتی ایران در قالب اثری پست‌مدرن تعریف شده است. وجود این اثر و آثار دیگر از این دست بیانگر این امر است که حضور سبک‌های سنتی و مدرن در کنار هم می‌تواند موجب تایید مطلوبیت دیدگاه تکثرگرایی گردد. دیدگاه تکثرگرایی در زمینه هنر و معماری می‌تواند جوابگوی نسل امروز ما که دیدگاه‌های متنوعی دارد و با آن روبرو است، گردد. با توجه به موفقیت بنایی چون موزه هنرهای معاصر که نمود مناسبی از اندیشه‌ی کثرت‌گرا در فرهنگ ایرانی می‌باشد و محبوبیت آن در جامعه، می‌توان اظهار داشت جامعه‌ی ایران علاوه‌ بر این‌که پذیرای اندیشه‌ی پلورالیسم است بلکه این تفکر می‌تواند توازن مناسبی میان دیدگاه‌های مدرن و سنتی را برقرار سازد.
کلید واژه: معماری، سنت، مدرن، پست‌مدرن، تکثرگرایی، موزه‌ هنرهای معاصر.
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                        صفحه
فصل ۱ ۱
مقدمه و کلیات ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- مسأله‌ی اساسی تحقیق ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق ۶
۱-۴- مرور ادبیات و سوابق تحقیق ۶
۱-۵- اهداف تحقیق ۹
۱-۶- سوال اصلی تحقیق ۹
۱-۷- فرضیه‏ی تحقیق ۹
فصل ۲ ۱۱
بررسی منابع و تعریف مفاهیم ۱۱
۲-۱- مقدمه ۱۲
۲-۲- فلسفه و هنر ۱۲
۲-۳- هنر و زیبایی در آراء ارسطو ۱۶
۲-۴- هنر و زیبایی در آراء فلوطین ۱۶
۲-۵- معماری؛ علم، هنر و فلسفه ۱۸
۲-۶- تاملی در مبانی و مبادی فلسفه هنر در عصر روشنگری ۲۳
۲-۷- تحولات اقتصادی و صنعتی قرن هجدهم (انقلاب صنعتی) ۲۴
۲-۸- مفهوم مدرن و جهانبینی‌های مدرنیسم ۲۶
۲-۸-۱- بنیاد‌های جهان‌بینی مدرن ۲۸
۲-۸-۱-۱- خردگرایی ۲۹
۲-۸-۱-۲- انسان‌باوری ۳۱
۲-۸-۲- جهان‌بینی مدرن به مثابه ایدئولوژی بورژوازی ۳۲
۲-۸-۳- تغییرات اجتماعی متأثر از مدرنیسم ۳۳
۲-۸-۴- هنر و فلسفه مدرن ۳۷
۲-۸-۵- نگاره‌های زیبایی‌شناسانه و هنر مدرن ۴۰
۲-۹- مفهوم پست‌مدرن و مقوله‌های آن ۴۳
۲-۹-۱- مقایسه مدرن و پست مدرن ۴۹
۲-۹-۱-۱- مدرن ۴۹
۲-۹-۱-۲- پسامدرن ۵۰
۲-۹-۲- هنر پست‌مدرن ۵۳
۲-۱۰- معماری مدرن و مقوله‌های آن ۶۵
۲-۱۱- مرگ معماری مدرن ۶۷
۲-۱۲- تقابل سنت و مدرنیته معماری در دوران پس از مدرن ۷۰
۲-۱۳- جنبش های پسامدرن در معماری ۷۴
۲-۱۳-۱- دیکانستراکشن ۷۴
۲-۱۳-۲- گرایش به فن‌آوری برتر (های‌تک) ۷۶
۲-۱۳-۳- معماری عصر رایانه و سایبرنتیک ۷۷
۲-۱۳-۴- معماری روبوتیک ۷۹
۲-۱۳-۵- فولدینگ ۸۰
۲-۱۳-۶- فراکتال ۸۱
۲-۱۳-۷- معماری پیوندی ۸۲
۲-۱۳-۸- فضاهای بیش از سه بعدی (پیدایش کیهانی) ۸۳
۲-۱۳-۹- معماری بیونیک ۸۴
۲-۱۳-۱۰- ابرمعماری ۸۵
۲-۱۳-۱۱- هرمنوتیک ۸۵
۲-۱۴- مفهوم پلورالیسم و مقوله‌های آن ۸۷
۲-۱۴-۱- تکثرگرایی(پلورالیسم) ۸۷
۲-۱۴-۲- تکثرگرایی دینی ۹۳
۲-۱۴-۳- تکثرگرایی فرهنگی و اخلاقی ۹۵
۲-۱۴-۴- تکثرگرایی سیاسی ۹۶
۲-۱۴-۵- پلورالیسم در معماری ۹۸
۲-۱۴-۵-۱- تکثرگرایی در مفهوم شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری پست‌مدرن ۹۸
۲-۱۴-۵-۲- تکثر گرایی در معماری ۱۰۱
فصل ۳ ۱۱۱
هنر و معماری ایران در گذر زمان: از سنت تا پست مدرن ۱۱۱
۳-۱- مقدمه ۱۱۲
۳-۲- بررسی اجمالی تاریخ از صفویه تا پهلوی ۱۱۲
۳-۳- معماری سنتی، مدرن و پست مدرن و بررسی تحول آنها در ایران ۱۱۳
۳-۳-۱- معماری سنتی ۱۱۳
۳-۳-۲- اصول معماری سنتی ایرانی ۱۱۵
۳-۳-۲-۱- مردم واری ۱۱۶
۳-۳-۲-۲- پرهیز از بیهودگی ۱۱۶
۳-۳-۲-۳- نیارش ۱۱۶
۳-۳-۲-۴- خود بسندگی ۱۱۶
۳-۳-۲-۵- درونگرایی ۱۱۷
۳-۳-۳- اقلیم ایران و ویژگی معماری آن ۱۱۸
۳-۳-۴- اقلیم گرم و مرطوب ۱۱۸
۳-۳-۵- اقلیم گرم و خشک ۱۱۹
۳-۳-۶- اقلیم معتدل و مرطوب ۱۲۱
۳-۳-۷- اقلیم سرد و کوهستانی ۱۲۲
۳-۳-۸- مدرنیته در ایران ۱۲۳
۳-۳-۸-۱- بررسی شهرسازی ایران در دوران معاصر ۱۲۷
۳-۳-۹- شهرسازی ایران در دوره‌ی معاصر ۱۳۲
۳-۳-۱۰- مدرنیسم پهلوی دوم ۱۳۹
۳-۳-۱۱- تفکر پست‌مدرن در معماری ایران ۱۴۱
۳-۳-۱۲- نسل‌های مختلف معماران ایران ۱۴۳
۳-۳-۱۲-۱- نسل اول معماری ۱۴۳
۳-۳-۱۲-۲- نسل دوم معماری ۱۴۵
۳-۳-۱۲-۳- نسل سوم معماری ۱۴۷
۳-۴- سیاست‌های تولید فضا پس از انقلاب اسلامی ۱۴۸
۳-۵- مشکلات
و مسیرهای فراروی معماری امروزی ایران ۱۵۱
فصل ۴ ۱۵۸
مواد و روش‌ها ۱۵۸
۴-۱- مقدمه ۱۵۹
۴-۲- روش تحقیق ۱۵۹
۴-۳- اثر هنری مورد مطالعه (معماری موزه‌ی‌ هنرهای معاصر تهران) ۱۵۹
۴-۴- منطقه مورد مطالعه (تهران) ۱۶۱
۴-۴-۱- موقعیت تهران ۱۶۱
۴-۴-۲- پیدایش و تحول شهرسازی و معماری تهران ۱۶۳
۴-۴-۳- بناها و عمارت‌های مهم شهر تهران ۱۷۱
فصل ۵ ۱۷۳
تحلیل موزه‌ی هنرهای معاصر ایران ۱۷۳
۵-۱- مقدمه ۱۷۴
۵-۲- تعریف موزه ۱۷۵
۵-۳- اهداف موزه‌ی هنرهای معاصر ۱۷۶
۵-۳-۱- اهداف اولیه موزه در مقایسه با اهداف کنونی ۱۷۶
۵-۴- فعالیت‌های موزه ۱۷۷
۵-۵- بیرون، درون موزه و قرارگیری بنا در سایت ۱۷۸
۵-۶- فرم بنا ۱۸۰
۵-۷- فضاهای موزه ۱۸۴
۵-۸- گالری ۱۸۴
۵-۹- فروشگاه کتاب ۱۸۵
۵-۱۰- رستوران ۱۸۵
۵-۱۱- کتابخانه ۱۸۶
۵-۱۲- بخش اداری عمومی ۱۸۶
۵-۱۳- آمفی‌تئاتر ۱۸۷
۵-۱۴- بخش اداری خصوصی ۱۸۸
۵-۱۵- گنجینه یا مخزن (مجموعه‌ی دائمی موزه) ۱۸۸
۵-۱۶- تحلیل پلان ۱۸۹
۵-۱۷- سیرکلاسیون ۱۹۱
۵-۱۸- عناصر برجسته در موزه ۱۹۳
۵-۱۸-۱- ورودی ۱۹۳
۵-۱۸-۲- اصول نظام‌دهنده‌ی ورودی ۱۹۴
۵-۱۸-۳- فضای ورودی ۱۹۴
۵-۱۸-۴- عملکرد ورودی ۱۹۵
۵-۱۸-۵- چهارسو ۱۹۵
۵-۱۸-۶- هشتی ۱۹۶
۵-۱۸-۷- حوض ۱۹۷
۵-۱۸-۸- بادگیر ۱۹۸
۵-۱۸-۹- اسپیرال ۲۰۰
۵-۱۹- سبک معماری موزه ۲۰۰
۵-۱۹-۱- مردم واری ۲۰۱
۵-۱۹-۲- پرهیز از بیهودگی ۲۰۱
۵-۱۹-۳- نیارش ۲۰۱
۵-۱۹-۴- خود بسندگی ۲۰۲
۵-۱۹-۵- درون‌گرایی ۲۰۲
۵-۲۰- نتیجه گیری و بحث ۲۰۲
منابع .۲۰۹
چکیده انگلیسی.۲۱۹
 
فهرست جدول‌ها
عنوان                                                  صفحه
جدول ‏۲–۱- اندیشه‌های مورد تأمل در مدرنیسم و پست مدرنیسم مأخذ: دباغ و مختاباد امرئى، ۱۳۸۹ ۷۱
جدول ‏۲–۲- قیاس فرم معماری مدرن و پسامدرن مأخذ: دباغ و مختاباد امرئى، ۱۳۸۹ ۷۲
جدول ‏۲–۳- نوع نگاه مدرن و پسامدرن به طرح و محصول ماخذ: دباغ و مختاباد امرئى، ۱۳۸۹ ۷۳
فهرست شکل‌ها و تصاویر
عنوان                                                  صفحه
شکل ‏۲–۱-موزه‌ی سلطنتی جنگ منچستر ۷۶
شکل ‏۲–۲- طراحی (City of Arts and Sciences) توسط کالاتراوا ۷۶
شکل ‏۲–۳- معماری اکوتک، بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین توسط نورمن فاستر ۷۷
شکل ‏۲–۴- طراحی سایبری ۷۹
شکل ‏۲–۵- کلبه‌ی روبوتیک‌ـ خانه‌های دانشجویی‌ ۷۹
شکل ‏۲–۶- طراحی نمایش‌گاه اقیانوس‌شناسی در کره‌ی جنوبی به سبک فولدینگ ۸۱
شکل ‏۲–۷- طراحی هایبری پکن ۸۳
شکل ‏۲–۸- معماری پرش کیهانی، موزه‌ی گوگنهایم ۸۴
شکل ‏۲–۹- معماری بیونیک، موزه‌ی هنر امریکا ۸۵
شکل ‏۲–۱۰- سانفرانسیسکو (Kas Oosterhuis, lecture as part of Seeing Orange) 85
شکل ‏۲–۱۱- سقف نمایشگاه مونترال ۸۶
شکل ‏۳–۱- معماری سنتی قشم ۱۱۹
شکل ‏۳–۲- معماری میبد ۱۲۱
شکل ‏۳–۳- معماری یزد ۱۲۱
شکل ‏۳–۴- خانه‌ی تاریخی کاشان ۱۲۱
شکل ‏۳–۵- معماری گیلان ۱۲۲
شکل ‏۳–۶- معماری ماسوله ۱۲۳
شکل ‏۴–۱-موقعیت استان تهران ۱۶۱
شکل ‏۴–۲- مقطع شمالی- جنوبی منطقه تهران از دامنه‌های جنوبی توچال البرز تا مسیله و دریاچه‌ی نمک ۱۶۲
شکل ‏۴–۳- ساختار شهر تهران در دوره‌ی صفویه ۱۶۵
شکل ‏۴–۴- ساختار شهر تهران از آغاز دوره‌ی قاجار تا زمان ناصرالدین‌شاه ۱۶۶
شکل ‏۴–۵- ساختار شهر تهران در دوره‌ی سلطنت ناصرالدین شاه ۱۶۷
شکل ‏۴–۶- ساختار شهر تهران در دوره‌ی سلطنت پهلوی اول ۱۶۹
شکل ‏۴–۷- ساختار شهر تهران در دوره‌ی پهلوی دوم ۱۷۰
شکل ‏۵–۱- جایابی بنای موزه در سایت ۱۷۸
شکل ‏۵–۲- تندیس‌های اطراف وحیات موزه ۱۷۹
شکل ‏۵–۳- بنای موزه هنرهای معاصر تهران و بغ تندیس ۱۷۹
شکل ‏۵–۴- بنای کلی موزه هنرهای معاصر تهران ۱۸۰
شکل ‏۵–۵- حیاط مرکزی یادآور معماری سنتی کویری ۱۸۰
شکل ‏۵–۶- حجم موزه ۱۸۱
شکل ‏۵–۷- نمایی از چهار بادگیر اصلی موزه و استفاده از سنگ و بتن ۱۸۲
شکل ‏۵–۸- جهت‌گیری نورگیرها به‌سمت شمال شرقی ۱۸۲
شکل ‏۵–۹- تغییر ابعاد در عناصر تکراری برای ایجاد تناسب ۱۸۲

 

 

شکل ‏۵–۱۰- نحوه شکل‌گیری حجم گالری‌ها ۱۸۳
شکل ‏۵–۱۱- نحوه‌ی استفاده از فرم تکراری ۱۸۳
شکل ‏۵–۱۲- عناصر تکراری بنا ۱۸۳
شکل ‏۵–۱۳- تعادل بصری موزه در برخی نماها ۱۸۴
شکل ‏۵–۱۴- سلسله مراتب عملکردی موزه ۱۸۴
شکل ‏۵–۱۵- بازشو‌هایی در مسیر گالری‌ها ۱۸۵
شکل ‏۵–۱۶- رستوران موزه ۱۸۶
شکل ‏۵–۱۷- پلان موزه ۱۸۹
شکل ‏۵–۱۸- فرم گالری‌ها و نحوه‌ی قرارگیری در پلان ۱۹۰
شکل ‏۵–۱۹- نمایی از حیاط مرکزی ۱۹۰
شکل ‏۵–۲۰- حیاط مرکزی و محورهای آن ۱۹۱
شکل ‏۵–۲۱- نحوه‌ی سازمان‌یافتگی اجزاء بنا بر اساس حیاط مرکزی ۱۹۱
شکل ‏۵–۲۲- سیرکلاسیو پلان موزه ۱۹۲
شکل ‏۵–۲۳- دسته‌بندی عرصه‌های موزه ۱۹۲
شکل ‏۵–۲۴- تقارن اجزای عملکردی بنا ۱۹۳
شکل ‏۵–۲۵- موازنه‌ی متعادل بخش‌های عملکردی بنا ۱۹۳
شکل ‏۵–۲۶- ورودی موزه ۱۹۴
شکل ‏۵–۲۷- اصول نظام‌دهنده‌ی ورودی ۱۹۴
شکل ‏۵–۲۸- فضای ورودی ۱۹۵
شکل ‏۵–۲۹- عملکرد ورودی ۱۹۵
شکل ‏۵–۳۰- نمایی از شیبراهه‌ی داخلی ۱۹۷
شکل ‏۵–۳۱- نحوه‌ی نورگیری غیر مستقیم موزه ۱۹۹
شکل ‏۵–۳۲- اسپیرال موزه ۲۰۰ 

 

فصل ۱

 

 

 

مقدمه و کلیات

 

 

 

۱-۱-  مقدمه

 

ایران کشوری است که دارای تمدن و فرهنگی غنی می‌باشد، این فرهنگ و تمدن چنان قوی است که در طول تاریخ پرفراز و نشیب آن، توسط فرهنگ‌ها و اقوام دیگر مورد تاخت و تاز قرار گرفته ولی بدلیل ریشه‌دار بودن و عمیق بودن باورهای فکری و غنای فرهنگی مردم آن، کمتر تحت تاثیر قرار گرفته است و همواره رذالت‌های فرهنگ مهاجم را در خود هضم نموده و نقاط قوت فرهنگ مهاجم را برای هر چه بهتر زندگی کردن خود به خود جذب نموده است. جلوه و نمود این پیشینه تاریخی در فرهنگ و تمدن امروزه، بر پیشانی ایران و ایرانیان به صورت رفتارهای متمدنانه در داخل و خارج کشور به وضوح دیده می‌شود و این رفتار و برخورد انسانی ناشی از تعلیمات و تاثیرات دنیای پست‌مدرن امروزی نمی‌تواند باشد، بلکه ناشی از یک بنیه و فطرتی پاک است که درازای آن به طول تاریخ می‌انجامد. شناساندن این فرهنگ و این تاریخ کهن به جهانیان یک امری واجب بر هر ایرانی می‌باشد و هرگونه سهل‌انگاری در این راستا دردی بر پیکره فرهنگی این جامعه می‌افزاید و بغضی بر گلوی انسان می‌آورد که جز با عطش جلوه پیدا کردن این فرهنگ ناب و اصیل در فرهنگ جهانیان فروکش نمی‌کند. امروزه برخی از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته با بوق و کرنا کردن فرهنگ‌های ساختگی توسط کارگردانان و نویسندگان و دور از ریشه تاریخی در دستگاه‌های تبلیغاتی خود چنان گوی سبقت را از کشورهای صاحب تمدن ربوده‌اند که گویی فرهنگ ایرانی به عنوان یک کشوری با دیرینه بسیار غنی نقشی در متمدن‌سازی دنیای غرب و شرق داشته ‌است. این جسارت فرهنگی تا به‌جایی است که برخی از مشاهیر فرهنگی ما به‌نام کشورهای تازه به‌دوران رسیده مصادره می‌شوند و این کشورها با تبلیغات گسترده در قبولاندن آن‌ها به دهکده جهانی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
هنر معماری ایران نیز یک هنری برخاسته از فطرت پاک و ناب انسانی می‌باشد که از نقش دل ایرانیان برخاسته و در نقش و نگار معماری ایرانی نشسته است. این دل‌ربایی و زیبایی در معماری ایرانیان برخاسته از دل و فرهنگی غنی است که آثار به جا مانده از تاریخ پرافتخار ایرانیان گواه آن می‌باشد. امروزه بر کسی پوشیده نیست که نقش معماری بر روان و افکار و اندیشه انسان امری قابل قبول و تجربه شده است. از طرفی فلسفه، اندیشه و جهان‌بینی نیز بر معماری تاثیر بسزایی دارد. حال اگر به این نکته اشاره کنیم که ارتباط دوطرفه بین معماری و فلسفه می‌تواند راه سعادت بشر را تامین کند سخنی به گزاف نگفته‌ایم. معماری، جلوه تجسم عقل است نه عقلی که محدود به گفتن کلمات می‌باشد بلکه فراتر از محدودیت‌های زبان است و چه بسا اگر معماری نبود انسان در به نمایش گذاشتن زیبایی درون خود ناتوان می‌گشت.
امروزه در دنیای مدرن با گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نو هرکسی قادر به ارائه تجسمات و تخیلات خود در دهکده کوچک جهانی است و بروز همه این تنوعات و تجسمات در این دنیا، انسان امروزی را مات و مبهوت می‌کند. آنچه که مهم است نمی‌توان خود را در این گردباد جهانی معلق گذاشت، و نظاره‌گر جهت‌یافتن ذهنیات و افکار خود بر اساس هرج‌ومرج فضای ذهنی دیگران شد. امروزه از پس هر رنگ، رنگی دگر می‌آید و در قالب و لعابی خاص، بخشی از ذهن خام ما را پرورش می‌دهد. اگرچه این تنوع کثرت اندیشه و فکر امری پسندیده است و مکمل این ضرب المثل ایرانی که همه چیز را همگان دانند است، اما نداشتن سهم در این دانستن برای ما ایرانیان که دارای فرهنگی غنی و تاثیر‌گذار بوده‌ایم قدری آزار دهنده است. لذا بایستی در این دهکده هم به نحوی روزگار گذراند، که ایرانیان با فرهنگ اصیل بدان شهرت داشتند. یعنی با پذیرفتن و انتخاب آگاهانه محاسن فرهنگ‌های دیگر و افزودن آن به محاسن خود و با طرحی نو در انداختن، نقش خود را در این تنوع ایفا کرد.
هنر معماری همواره ازجمله کارآمدترینِ ابزارها در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارائه افکار و اندیشه محسوب می‌گردد. معماری ایران یکی از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه ایران است که پیشینه قوی و ثابت شده‌ای دارد. این ابزار فرهنگی امروزه به دلیل مشکلات خاص خود تا حدودی به فراموشی سپرده شده است، لذا بایستی به احیای این ابزار بپردازیم و با تفکر و تعقل با آشنایی و مطالعه در مبانی نظری و فلسفی دنیا بنیان‌های نظری و فلسفی خود را محکم و از سر شناخته، به انتخاب و خلق آثار نو که مقبول جامعه‌ی امروزی است، بپردازیم. یکی از مشکلات اساسی جامعه‌ی معاصر ما فقر فلسفه است و بایستی تا حد امکان در زدودن این نقیصه در دانشگاه‌ها و نسل جدید معماران امروزی بکوشیم. شناخت آثار فرهنگی، معرفی و مطالعه آن‌ها یکی از مهمترین الزامات توسعه‌ی فرهنگی است، لذا مطالعه در آثار معماری و شناخت دیدگاه‌ها، مبانی فلسفی و نظری در پس زمینه‌ی ‌آن‌ها به‌خصوص در دوران معاصر ایران می‌تواند نقش مهمی در بروز، شکل‌گیری و جهت‌دهی اندیشه‌ی نسل جدید معماران و هنرمندان ما باشد. باشد که معماران امروزی بتوانند از فلسفه‌های جاری بر افکار مطلع گشته و دست به خلق آثاری درخور جامعه‌ی مدرن و با فرهنگ غنی ایران فایق آیند.

 

۱-۲-  مسأله‌ی اساسی تحقیق

 

در این تحقیق سعی بر آن شده است که مبانی فلسفی و نظری در هنر و معماری مورد مطالعه و رصد قرار گیرد. همچنین دوره‌های تاریخی مهم تاثیرگذار که به دنیای امروزی یعنی دنیای پسامدرن رسیده است بررسی شود و همزمان معماری معاصر ایران نیز مورد مطالعه قرار بگیرد. موضوع اصلی بررسی ریشه‌های پست‌مدرن و اندیشه‌ی تکثرگرایی و نمود آن در معماری معاصر ایران می‌باشد. در نهایت با تفسیر و تحلیل موزه هنرهای معاصر که یکی از برجسته‌ترین بناهای [پست‌مدرن] معاصر است، جریان فکری حاکم بر آن مورد بحث واقع شده و نحوه‌ی تأثیر تفکر پسامدرن کثرت‌گرا در معماری معاصر ایرانی به‌نمایش گذارده شود.
در واقع این پژوهش تلاشی است تا بدانیم آیا تکثرگرایی بعنوان یکی از مولفه­های پست‌مدرنیسم نمودی در معماری معاصر ایران پیدا کرده است یا خیر و با توجه به زمینه ­های مورد نیاز این نمود بررسی کنیم که آیا ایران معاصر نیازی به این مولفه در معماری خود دارد یا خیر. در واقع این پژوهش را می توان به دو مولفه تجزیه کرده و هر یک را بررسی و سپس نسبت آنها را با یکدیگر تحلیل کرد.

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی