پایان نامه: بررسی و تبیین واقع بینی و نسبت سنجی آن با آرمان گرایی در نهج البلاغه
گرایش نهج البلاغه
عنوان پایان نامه
بررسی و تبیین واقعبینی و نسبتسنجی آن با آرمانگرایی در نهجالبلاغه
استاد راهنما
دکتر بخشعلی قنبری
زمستان۹۲
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
اسلام دینی واقعبین است؛ به این معنا که در جستجوی «واقعیت» به عنوان آرمان، تلاش مردمان را جهت میبخشد. از اینرو امام علی × در نهجالبلاغه به پیروی از قرآن در موقعیتهای مناسب به تبیین واقعیت پرداختهاست. واقعبینی در همۀ عرصههای زندگی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و بهعبارتی واقعبینی می تواند انسان را در یافتن جهانبینی صحیح هدایت کند؛ ضمن اینکه مهمترین مبنای نیل به کمال مطلوب ، آرمانها نیز محسوب میشود. از آنجایی که بدون شناخت واقعیات و استعدادهای موجود نمیتوان حرکت بر مبنای واقعیات را به درستی برنامه ریزی کرد و به اهداف آرمانی دستیافت، انسان می تواند با شناخت واقعیتها، حرکت، و تلاش خود را تنظیم و برنامه ریزی کنند.
امام علی × بنابر واقعبینیای که از شرایط اجتماعی، سیاسی وزمانی داشته اند، برای حفظ و تقویت آرمانهای نظام نوپای حکومت اسلامی از هیچ کوششی فروگذاری ننمودند. در نگاه امام علی × واقعبینی همان حقیقتبینی است که بر مبنای قضاوت و جهانبینی صحیح استوار بوده و در نهایت واکنشی معقول، انسانی و الهی را به همراه دارد و انسان را از رویکرد ناامیدی و ظلمانی دیدن جهان نجات میدهد. آرمانگرایی به آرزوهای متعالی و سازنده اشاره دارد که بدون توجه به واقعیات و بدون بهکارگیری سازوکارهای منطقی، خیالپردازی بوده و باعث میشود آرمانها در حد شعار باقی بمانند.
کلیدواژهها: آرمانگرایی، آرمان، عقل، نسبت سنجی، نهج البلاغه، واقع بینی، واقعیت.
فهرست مطالب
فهرست مطالب صفحه
مقدمه . ۱
فصل اول: کلیات و مفاهیم
۱٫۱٫ کلیات . ۴
۱٫۱٫۱٫ بیان مسئله . ۴
۱٫۱٫۲اهمیت وضرورت تحقیق ۵
۱٫۱٫۳٫ پیشینه تحقیق. ۶
۱٫۱٫۴واقعبینی و آرمانگرایی در بستر تاریخ ۷
۱٫۱٫۵ سؤالات تحقیق ۹
۱٫۱٫۶٫ فرضیات تحقیق. ۹
۱٫۱٫۷٫ شیوهی تحقیق و نگارش ۱۰
۱٫۲٫ مفاهیم. ۱۰
۱٫۲٫۱٫ واقعیت ۱۱
۲٫۲٫۱ واقعبینی. ۱۱
۳٫۲٫۱٫ نسبت سنجی. ۱۳
۴٫۲٫۱٫ آرمان و آرمانگرایی ۱۴
۵٫۲٫۱٫ عقل. ۱۶
فصل دوم: مبانی واقع بینی وآرمانگرایی از دیدگاه امام علی ×
مقدمه ۱۹
۲٫۱٫ مبانی خداشناختی واقع بینی وآرمانگرایی در نهجالبلاغه. ۱۹
۲٫۱٫۱٫الوهیت ۲۰
۲٫۱٫۲٫ ازلیت و ابدیت. ۲۳
۲٫۱٫۲٫۱٫ علم ازلی ۲۴
۲٫۱٫۲٫۲٫قدرت گسترده. ۲۶
۲٫۱٫۲٫۳٫ حکمت الهی. ۲۷
۲٫۱٫۳٫ ربوبیت ۳۰
۲٫۱٫۳٫۱٫ ربوبیت تکوینی ۳۱
۲٫۱٫۳٫۲٫ ربوبیت تشریعی . ۳۴
۲٫۲٫ مبانی انسان شناختی واقع بینی وآرمان گرایی در نهج البلاغه ۳۶
۱٫۲٫۲٫فطرت. ۳۹
۲٫۲٫۲٫تقوا. ۴۳
۳٫۲٫۲٫بصیرت ۴۵
۴٫۲٫۲٫تعقّل ۴۷
۵٫۲٫۲٫عمل صالح ۴۸
نتیجه فصل ۵۰
فصل سوم: بررسی و تبیین واقعبینی از دیدگاه امام علی ×
مقدمه. ۵۳
۳٫۱٫ واقعبینی در قرآن ۵۴
۲٫۳٫ واقع بینی در نهج البلاغه ۵۶
۳٫۳٫ عوامل دستیابی به واقع بینی. ۵۹
۳٫۱٫۳٫ ذکر حق. ۵۹
۳٫۲٫۳٫ خود سازی. ۶۰
۳٫۳٫۳٫ تقوا ۶۲
۳٫۴٫۳ گرایش سالم. ۶۴
۳٫۵٫۳٫ تلاوت قرآن ۶۵
۳٫۳٫۶٫بهره گیری از ابزار شناخت . ۶۶
۴٫۳٫ آثار واقع بینی ۶۷
۴٫۱٫۳٫ بدعت گریزی ۶۸
۴٫۲٫۳٫ شهامت ۶۹
۴٫۳٫۳٫ قاطعیت و جسارت انقلابی. ۷۰
۴٫۴٫۳٫ حرکت سنجیده. ۷۲
۵٫۳٫ موانع واقع بینی. ۷۴
۵٫۱٫۳٫ موانع درونی. ۷۴
۳٫۵٫۱٫۱٫ وابستگی های مادی ۷۴
۵٫۱٫۲٫۳٫ وابستگیها و سوگیریهای عاطفی. ۷۶
۵٫۱٫۳٫۳٫ پیروی از هواهای نفسانی ۷۷
۵٫۱٫۴٫۳٫ آرزوهای طولانی. ۷۸
۵٫۲٫۳٫ موانع بیرونی ۷۹
۵٫۲٫۱٫۳٫ شبههها ۷۹
۵٫۲٫۲٫۳٫ فتنهها. ۸۲
نتیجه فصل ۸۷
فصل چهارم: بررسی و تبیین آرمانگرایی از دیدگاه امام علی ×
مقدمه. ۹۱
۱٫۴٫ نقش آرمانگرایی در زندگی ۹۳
۲٫۴٫ آرمانگرایی در قرآن ۹۶
۳٫۴٫ آرمانگرایی در نهج البلاغه ۹۹
۴٫۴٫ عوامل دستیابی به آرمانها در نهج البلاغه ۱۰۰
۴٫۱٫۴٫ اقامه و احیای حق و دفع باطل ۱۰۰
۴٫۲٫۴٫ اصلاح نفس ۱۰۱
۴٫۳٫۴٫ آزاداندیشی. ۱۰۲
۴٫۴٫۴٫ قاطعیت در مبارزات حق طلبانه ۱۰۴
۴٫۵٫۴٫ شایسته سالارى ۱۰۵
۴٫۶٫۴٫ اصلاح جامعه اسلامی ۱۰۶
۴٫۴٫۷٫ خنثی سازی فتنه ها و شبهه ها ۱۰۹
۵٫۴٫ آثار آرمانگرایی در نهج البلاغه ۱۱۲
۵٫۱٫۴٫ اجرای حدود الهی. ۱۱۲
۵٫۲٫۴٫ حفظ کرامت انسانى. ۱۱۳
۵٫۳٫۴٫ تأمین سعادت مادى و معنوى. ۱۱۵
۵٫۴٫۴٫ خود کفایی ۱۱۶
۵٫۵٫۴٫ وحدت سیاسی ۱۱۷
۵٫۶٫۴٫ تأمین رفاه عمومى. ۱۱۹
۵٫۷٫۴٫تأمین امنیّت. ۱۲۰
۵٫۸٫۴٫ تحقق عدالت. ۱۲۱
۵٫۹٫۴٫ کسب رضایت عامه مردم ۱۲۲
۶٫۴٫ موانع آرمانگرایی در نهج البلاغه ۱۲۵
۶٫۱٫۴٫ غفلت از یاد خدا. ۱۲۵
۶٫۲٫۴٫ یک جانبه نگری ۱۲۶
۶٫۳٫۴٫ خود محوری. ۱۲۷
۶٫۴٫۴٫ تفرقه ۱۲۸
۶٫۵٫۴٫ سستی وتنبلی ۱۲۹
۶٫۶٫۴٫ پیروی ازهواهای نفسانی. ۱۳۰
۶٫۷٫۴٫ عصبیّت ۱۳۱
۶٫۸٫۴٫ تقلید کورکورانه از نیاکان ۱۳۳
۶٫۹٫۴٫ نافرمانی از رهبر. ۱۳۴
۶٫۱۰٫۴٫ بروز فتنهها وشبههها. ۱۳۶
۶٫۱۱٫۴٫ حاکمیت فرهنگ استکباری ۱۳۷
نتیجه فصل ۱۳۹
فصل پنجم: نسبتسنجی واقعبینی و آرمانگرایی در نهجالبلاغه
مقدمه. ۱۴۶
۵٫۱٫ فرآیند تحقق آرمانها نسبت واقعیات ۱۴۶
۵٫۲٫ نسبت واقع بینی امام علی × با آرمان گرایی در سکوت۲۵ ساله حضرت ۱۴۷
۵٫۲٫۱٫ سفارش پیامبر اعظم ’ ۱۵۱
۵٫۲٫۲٫ حفظ وحدت جامعه اسلامی. ۱۵۳
۵٫۲٫۳٫ پیدایش مرتدین و پیامبران دروغین. ۱۵۳
۵٫۲٫۴٫ کمی یاران و حامیان . ۱۵۴
۵٫۲٫۵٫ حفظ کیان و بقای اسلام. ۱۵۵
۵٫۲٫۶٫عوامی مردم و احیای فرهنگ قبیلهای ۱۵۶
۵٫۲٫۷٫ سرعت بیعت و شدت عمل اصحاب سقیفه ۱۵۶
۵٫۲٫۸٫ نگهداشتن حرمت دین. .۱۵۷
۵٫۳٫ نسبت واقعبینی امام علی × با آرمانگرایی در دورۀ حکومت پنچ سالۀ حضرت ۱۵۸
۵٫۳٫۱٫ مشروعیت ۱۵۸
۵٫۳٫۲٫مقبولیت. ۱۵۹
نتیجه فصل ۱۶۰
فصل پایانی: نتایج و پیشنهادها
نتایج ۱۶۳
پیشنهادها ۱۶۶
منابع :
منابع فارسی. ۱۶۸
منابع عربی. ۱۷۲
مقالات. ۱۷۴
مجلات. ۱۷۴
نرم افزارها. ۱۷۴
سایتها ۱۷۵
مقدمه
اسلام دینی حقیقتگرا و واقعبین است به این معنا که درجستجوی حقیقت به عنوان آرمان، تلاش مردمان را سامان و جهت بخشده و به آنان آموزش میدهد. از این رو، امام علی × در نهجالبلاغه نیز به پیروی از قرآن به در موقعیتهای مناسب به بیان واقعیت در عرصههای مختلف پرداخته است تا مردم با شناخت واقعیتها و بر پایۀ آنها حرکت و تلاش خود را تنظیم و برنامه ریزی کنند؛ زیرا بدون شناخت واقعیات، توانایی ها و استعدادهای موجود، نمیتوان حرکت رو به حقیقت را بهدرستی برنامه ریزی کرد و به اهد
اف آرمانی دست یافت.
درحقیقت، آرمان، گمشدۀ انسان مؤمن بوده و باید برای دستیابی به آرمانها در واقعیت، یک فرآیند زمانی لازم باشد تا با شناسایی عوامل، آثار و موانع واقع بینی، گامهای اساسی در جهت رسیدن به آرمانهای الهی برداشته شود.
البته در نگرش قرآنی، به اصول دوگانۀ واقعبینی در عین حقیقتگرایی توجه خاص شده و میشود. رهبران اسلامی در این نگرش، انسانهای ذهنگرا و ایدهآلیست محض نیستند؛ در عین حال انسانهای رئالیست و واقعگرای صرف نیز نمیباشند. آنان به جای واقعگرایی به واقعبینی توجه داشته و آن را از اصول اساسی و بنیادین حرکت خود قرار می دهند. آنان همچنین به حقایق هستی توجه دارند. حقایقی که در تفاسیر قرآنی با آنها آشنا شده اند. این حقایق، از حقیقت یگانهای سرچشمه میگیرد و آن حقّ محض است که خداوند یگانه و یکتاست. از این سرچشمه همۀ حقایق شناخته میشود و گرایش به سوی آن به عنوان ایدهآل و آرمان در برنامۀ مسلمان مؤمن قرار میگیرد. اینگونه است که واقعگرایی جای خود را به حقیقتگرایی و حقیقتبینی جای خود
را به واقعبینی میدهد. از این روست که پاسخهای قرآن، اسلام و رهبران آن بر پایۀ واقعیتبینی و حقیقت گرایی شکل و سامان مییابد.
ازاین روی، لازم به ذکر است، مراد این پایان نامه بررسی مصادیق عینی واقعبینی وآرمانگرایی درنهجالبلاغه بوده، و منظور ما در این پژوهش، بررسی مبانی نظری و فلسفی مطرح شده در فلسفۀ یونان قدیم و نظریات رئالسیم(واقع گرایی)، ایدآلیسم (آرمانگرایی) غرب که در قرن هجدهم به اوج خود در عالم سیاست رسید، نیست.
در آموزههای دینی ما بهخصوص در نهجالبلاغه بعد از قرآن توجه خاصی به واقعبینی و آرمانگرایی شده است. البته جهتدادن واقعیات به سوی آرمانهای حقیقی نمیتواند یک شبه و به یکبار انجام پذیرد.
بررسی و مطالعه دقیق تاریخ زندگی پیشوایان دین، این امر را روشن میسازد که ائمۀ دین با واقعبینی، در پی حقیقت آرمانی خود، جامعه را سامان و سازمان دادهاند. لذا در این پژوهش تلاش کردهایم که با بررسی نهجالبلاغه، ابتدا به تبیین واقعبینی و آرمانگرایی در این کتاب بپردازیم و سپس، نسبت آن دو با هم سنجیده، تا میزان تحقق آرمانها در واقعیات با تکیه بر نهجالبلاغه مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد تا إنشاءالله به عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار، به درکی از اقیانوس بیکران نهجالبلاغه دستیافته و به این معرفت برسیم که آن حضرت با توجه به اصل واقعبینی و حقیقتگرایی چگونه عمل کردهاند و اهداف اسلام و قرآن را به سوی آرمانهای الهی پیش بردهاند.
فصل اول
کلیات و مفاهیم
۱.۱.کلیات
در این فصل چنان که از نامش پیداست به مقولاتی اشاره خواهیمنمود که به ایجاد نگاهی کلی نسبت به عنوان پژوهش در خواننده کمک کند. برای نیل این مهم ابتدا، به بیان مطالبی چون بیان مسئله، اهمیت و ضرورت مسئله، سؤالات، فرضیات، پیشینه، شیوه تحقیق و نگارش میپردازیم.
۱.۱.۱. بیان مسئله
محور اصلی در این پژوهش مسئله ماهیت و نسبت واقعبینی و آرمانگرایی است.
- ۹۹/۰۳/۳۱