سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

ب) بررسی سؤال های پژوهش. ۸۲
۱-۲-۴ بررسی سوال شماره یک پژوهش. ۸۲
۲-۲-۴ بررسی سوال شماره دو پژوهش. ۸۳
عنوان                                             صفحه
۳-۲-۴ بررسی سوال شماره سه پژوهش. ۸۹
۴-۲-۴ بررسی سوال شماره چهار پژوهش. ۹۳
۵-۲-۴ بررسی سوال شماره پنج پژوهش ۹۶
۶-۲-۴ بررسی سوال شماره شش پژوهش. ۱۰۱
۷-۲-۴ بررسی سوال شماره هفت پژوهش ۱۰۴
۸-۲-۴ بررسی سؤال شماره هشت پژوهش ۱۰۷
پ) یافته های جانبی پژوهش ۱۱۴
۱-۳-۴ مقایسه دیدگاه معلمان زن و مرد در خصوص اهمیت مؤلفه ها   ۱۱۴
۲-۳-۴ مقایسه دیدگاه معلمان با سطوح مختلف تحصیلات در خصوص اهمیت مؤلفه ها ۱۱۶
۳-۳-۴ مقایسه دیدگاه معلمان با سوابق مختلف تدریس در خصوص اهمیت مؤلفه ها ۱۱۹
۴-۳-۴ مقایسه دیدگاه معلمان شهرهای مختلف در خصوص اهمیت مؤلفه ها ۱۲۳
فصل پنجم: نتیجه گیری ۱۲۶
مقدمه. ۱۲۷
الف) نتایج بررسی سؤال های پژوهش. ۱۲۷
ب) نتایج حاصل از بررسی یافته های جانبی پژوهش ۱۳۷
پ) پیشنهادات پژوهش ۱۳۹
ت) محدودیت های پژوهش ۱۴۰
منابع. ۱۴۱
پیوست. ۱۴۶
مقدمه
امروزه در موارد بسیاری از علوم بین رشته ای صحبت می شود. یکی از این علوم دانش اخلاق حرفه ای است. این دانش از یکسو به اخلاق و تربیت اخلاقی افراد و از سوی دیگر به اقتصاد و تربیت حرفه ای آن ها وابسته است. علی رغم تأثیرات فراوانی که این دانش می تواند در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها داشته باشد اما چنان که باید و شاید بدان پرداخته نشده است. مقایسه‌‌ی وضعیت اخلاق حرفه‌ای در جهان صنعتی در دو حوزه‌ی معرفتی و اجتماعی، منزلت اخلاق حرفه‌ای در ایران باستان و جایگاه راهبردی اخلاق حرفه‌ای در آموزه‌های اسلامی  و منزلت اخلاق حرفه‌ای در تمدن اسلامی با وضعیت موجود بیانگر این واقعیت تلخ است که از وضعیتی مناسب شأن تاریخی خود در توسعه ی اخلاق حرفه ای برخوردار نیستم و این در حالی است که تاریخ فرهنگی و دینی این سرزمین حامل گنج های گرانباری از میراث غنی خود در این مورد است. عدم رشد اخلاق حرفه‌ای در مشاغل و سازمان‌ها و توسعه نیافتگی آن به عنوان یک دانش عوامل فراوانی دارد، که یکی از آن ها کم کاری در حوزه اخلاق پژوهی به طور عام و اخلاق حرفه‌ای به طور خاص است (قراملکی،۱۳۸۶: ۲۳-۲۲).
اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محیط کار کمتر به اخلاق حرفه‌ای توجه می‌شود. در حالی که در غرب سکولار، شاخه‌ای با عنوان اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، ولی در جامعه دینی ما به اخلاق توجه کافی نشده است. جامعه ما نیازمند آن است تا ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای آشنا شده و برای تحقق آن فرهنگ‌سازی شود(امیری و همکاران،۱۳۸۹). به نظر می رسد در چارچوب فرهنگ ما، عملی کردن مسأله اخلاقی به بزرگان و علمای دینی، مربیان و مدیران در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی وابسته است. شاید بتوان گفت چاره کار برای توسعه اخلاق، ترویج آن و نوعی فایده باوری یا قاعده نگری است. فایده باوری که مقید به مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها و قواعد مقبولیت یافته است(خاکی به نقل از غلامی،۶۶:۱۳۸۸). اما بین پیروی صرف از ضوابط اخلاقی و داشتن تعهد عملی نسبت به ضوابط اخلاقی سطح بالا نیز تفاوت زیادی وجود دارد. تعهدات اخلاقی مستلزم عملکرد اخلاقی است و ارتقاء معیارهای اخلاقی مستلزم دستیابی به استانداردهای مطلوب رفتاری است(کیانی و همکاران،۸۱:۱۳۸۷).
هر حرفه ای دارای مجموعه پیچیده ای از دانش، معیارها و اخلاقیات مربوط به رسالت حرفه بوده و به اعتماد عمومی نیاز دارد. در این خصوص، مجموعه معیارهای اخلاقی و رفتاری به وسیله جامعه حرفه ای توسعه می یابد و اهمیت آن درک می شود. هر چند به نظر می رسد مفهوم اخلاق حرفه ای محدود به حرفه مندانی چون پژشکان، وکلا، حسابداران و مانند آنان باشد، اما به لحاظ تاریخی، همه حرفه هایی که از پایداری و اقبال برخوردار بوده اند داراری مجموعه ای از اصول کاری و اخلاق حرفه ای می باشند(اسفندیاری مقدم، حسنلو،۴۸:۱۳۸۹). یکی از حرفه ای که در طول تاریخ مطرح بوده است، حرفه ی معلمی است. در طول تاریخ  انبیاء و الیاء الهی نه تنها به رعایت اخلاقیات سفارش نموده اند بلکه به عنوان معلم همه بشریت خود را ملزم به رعایت اخلاقیات می کرده اند. معلمان نیز در جامعه برای انجام رسالت خود مسئولیت های اخلاقی خاصی دارند که در حوزه اخلاق حرفه ای جای می گیرد.
الف) بیان مسأله :
اخلاق درفرهنگ لغت به معنی عادت، رویه، سجیه و. است. و در اصطلاح به آن دسته از صفات مثبت گفته می شود که با هنجار های جامعه همخوانی دارند. اخلاق به طور ساده شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آن گاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. به تعبیری دیگر، اخلاق معرفتی است که از افعال اختیاری انسان بر اساس یک سیر عقلایی شکل می گیرد. برخی نیز اخلاق را تدبیر انسان برای نفس خود تعریف کرده اند(قاسمی،۱۳۹۰:۸۷). علامه مجلسی در تعریف اخلاق می گوید: «اخلاق ملکه ای نفسانی است که کار به آسانی از آن صادر می شود. برخی از این ملکات فطری و ذاتی اند و پاره ای از آن ها نیز با تفکر و تلاش و تمرین عادت دادن نفس به آن ها به دست می آیند.»(انجمن کتابداری قم،۱۴:۱۳۸۶).
دانش ناظر به اخلاق از دو سطح معرفتی برخوردار است: علم اخلاق و فلسفه ی اخلاق. علم اخلاق دو رهیافت متمایز دارد: اخلاق حرفه ای و اخلاق کاربردی. اخلاق حرفه ای شاخه ای از اخلاق کاربردی

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

است که به مباحث اخلاقی در حرفه می پردازد(قراملکی،۱۳۸۶: ۱۱-۱۰). برای فهم بهتر اخلاق حرفه ای ابتدا لازم است بدانیم که حرفه چیست؟ در تعریف حرفه چادویک[۱] می گوید: « واژه حرفه به معانی گوناگونی به کار می رود. حرفه در معنای وسیع کلمه صرفاَ به معنای شغل یک شخص است اما در معنایی محدودتر به نوع خاصی از فعالیت اشاره می کند که: اولاَ شخص، همراه با آن دارای موقعیتی خاص می شود و ثانیاَ با اصول اخلاقی خاصی گره خورده است.» (چادویک،۱۳۸۱). به عقیده ی قراملکی اخلاق حرفه ای، حوزه ای تخصصی در دانش اخلاق است که به بیان مسئولیت های اخلاقی بنگاه ها و مشاغل و نیز تحلیل مسائل اخلاقی در کسب و کار می پردازد، نقش عملیاتی در حل معضلات اخلاقی در کسب وکار دارد(قراملکی،۱۳۷:۱۳۸۲).
از قرن هفدهم میلادی و با وقوع نوزایش علمی و انقلاب صنعتی، زندگی بشر به شدت با تکنولوژی، صنعت، حرف و مشاغل گوناگون و جدید گره خورده و پیچیدگی این تحولات و درهم تنیده بودن بسیاری از حرف و مشاغل با سازمان موجب پدید آمدن شخصیت های حقیقی در جامعه امروزی شده است. همان گونه که افراد و شخصیت های حقیقی در قبال محیط، مسئولیت اخلاقی دارند، یک شخصیت حقوقی هم در روابط جاری خود با دیگر اشخاص حقیقی یا حقوقی و جامعه ای که به آن تعلق دارد، وظایف و تکالیفی اخلاقی بر دوش دارد(غفوری نژاد،۱۳۸۷:۵۸). اخلاق حرفه ای نیز بر حسب تنوع حرف دامنه ی بسیار وسیعی دارد: اخلاق پزشکی، اخلاق آموزش و پرورش، اخلاق پژوهش و . . یکی از حرفه های مهم و تأثیر گذار در جامعه حرفه ی معلمی است. معلم کسی است که به منظور آموزش معین به یک عده دانش آموز یا دانشجو در یک مؤسسه تربیتی استخدام می شود(شعاری نژاد،۱۳۷۵:۴۱۱). معلمان کلیدی ترین عنصر یک نظام تعلیم و تربیت هستند. اهمیت جایگاه و نقش معلم در تعلیم و تربیت تا آنجاست که برخی معتقدند معلم، کفایت و کارایی او آیینه تمام نمای کفایت و کارایی هر نظام آموزش و پرورش است.
مرور سوابق تحقیقات انجام شده نشان داد که ابراهیم نیا (۱۳۷۴) در پژوهشی تحت عنوان اثر تشکل های صنفی در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای رانندگان برون شهری ایران، جوزفسون (۱۳۷۹) درپژوهشی تحت عنوان اصول اخلاق حرفه ای، عاملی (۱۳۸۱) در پژوهشی عنوان بررسی مبانی نظری اخلاق حرفه ای در اسلام، چادویک (۱۳۸۱) در پژوهشی تحت عنوان اخلاق حرفه ای، قراملکی و سیاری (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان تحویلی نگری مانع ترویج اخلاق حرفه ای، فریور (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان اخلاق حرفه مندی و پیشه وری در ایران باستان، قراملکی (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان بر سر گنج، نخود ساز (۱۳۸۷) در پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان کاربست مؤلفه های اخلاق حرفه ای در مراکز تربیت معلم شهرهای یزد و اصفهان، بهنام جام (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان بررسی  وضعیت اخلاق حرفه ای آموزش اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد، یعقوبی(۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان مسئولیت اخلاق حرفه ای در آموزش مهندسی، قاسمی (۱۳۹۰) با پژوهشی تحت عنوان اخلاق حرفه ای، ضرورت یا انتخاب، ماریو (۲۰۰۲) با پژوهشی تحت عنوان «بازنگری کدهای اخلاق حرفه ای پزشکی قانونی آمریکایی- انگلیسی با ملاحظاتی برای طراحی کد و سقدین (۲۰۱۱) در پژوهشی تحت عنوان قابلیت انعکاسی- هدف خاص درس اخلاق حرفه ای معلمان در این حوزه تحقیقاتی را انجام داده اند.
معلم در  یک جامعه نقش بسیار مهمی دارد و آن تربیت نسل هاست. لذا نحوه ی عمل او در موقعیت های گوناگون می تواند تعیین کننده و اثر گذار باشد. این حرفه مهم در جامعه نیز همانند بسیاری از حرف نیاز به آن دارد که با اخلاقیات مربوط به حرفه خویش آشنا شود تا بداند که در موقعیت های  مختلف و چه بسا متعارض چگونه عمل کند و بتواند با بهره گرفتن از آن به حل مسائل مربوط به حرفه ی خویش بپردازد. با عنایت به مرور سوابق نظری و پیشینه تحقیق و با توجه به اهمیت فراوان نقش معلم در جامعه وهمچنین عدم وجود کدهای اخلاقی مصوب برای معلمان مسئله پژوهش حاضر «بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمان دوره ی متوسطه» است و به دنبال پاسخ گویی به این سؤال است که مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمان دوره متوسطه چیست؟
ب) اهمیت و ضرورت تحقیق:
رفتار اخلاقی، لازمه ی کارکرد بسامان یک جامعه است. می توان حجت آورد که اصول اخلاقی همانند چسب افراد جامعه را در کنار هم و با هم نگه می دارد. اهمیت مباحث اخلاقی در آن است که تنها راه صلاح و فلاح جامعه در اخلاقمند کردن انسان هاست. در اینجا به برخی از فواید اخلاق حرفه ای معلمان اشاره می شود:
فواید نظری:

 

 

 

  • ایجاد زمینه ای جهت آگاهی و توجه مسئولان و برنامه ریزان در حوزه ی اخلاق حرفه ای معلمان
  • آگاهی معلمان نسبت به مؤلفه های اخلاق حرفه ای
  • ایجاد دانشی نو در حوزه ی معرفتی اخلاق حرفه ای معلمان

فواید عملی:

 

 

 

 

  • کمک به حل دوگانگی های اخلاقی در حرفه معلمی با ایجاد معیارهای اخلاقی که بتواند راهنمای آن ها را در موقعیت های متعارض باشد.
  • ایجاد معیاری برای وحدت بخشی به کار معلمان در حوزه اخلاق حرفه ای
  • ایجاد معیاری در جهت کمک به حل مسائل و مشکلات اخلاقی در حرفه ی معلمی
  • فراهم کردن زمینه جهت تدوین منشور اخلاق حرفه ای معلمان

پ) هدف های تحقیق :
هدف اصلی:
بررسی مؤلفه های منشور اخلاق حرفه‌ای معلمان دوره متوسطه استان سمنان
اهداف فرعی:

 

 

 

 

 

 

 

 

  • بررسی ماهیت اخلاق حرفه‌ای معلمان دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه‌ای معلمان دررابطه با دانش‌آموزان در دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه‌ای معلمان در رابطه با اولیاء مدرسه در دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه‌های اخلاق‌ حرفه‌ای معلمان در رابطه با والدین‌ دانش‌آموزان در دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمان در رابطه با جامعه در دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمان در رابطه با شخص معلم در دوره متوسطه استان سمنان
  • بررسی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان در رابطه با سازمان آموزش و پروش در دوره متوسطه استان سمنان
  • اولویت‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در منشوراخلاق معلمان در دوره متوسطه استان سمنان

ت) سؤال های تحقیق :
سوال اصلی:
مؤلفه های منشور اخلاق حرفه ای معلمان در دوره متوسطه استان سمنان چیست؟
سوالات فرعی:

  • milad milad

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

 

۲-۱- مقدمه ۱۲                                      

 

۲-۲- اخلاق. ۱۲

 

۲-۳- علم اخلاق ۱۴

 

۲-۴- فلسفه اخلاق. ۱۵

 

۲-۵- اخلاق: رمز موفقیت شغلی. ۱۶

 

                                                                  ادامه فهرست مطالب

 

       عنوان                                                                                          شماره صفحه

 

۲-۶- معیارهای ارزیابی نظریه های اخلاقی. ۱۶

 

۲-۷- اخلاق فردی. ۱۷

 

۲-۸- اخلاق شغلی. ۱۸

 

۲-۹- اخلاق حرفه ای ۱۸

 

۲-۱۰- پنج نظام عمده اخلاق حرفه ای ۲۱

 

۲-۱۱- منابع اخلاق حرفه ای. ۲۲

 

۲-۱۲- اخلاق حرفه ای کتابداری و اطلاع رسانی۲۲

 

۲-۱۳- قوانین اخلاق حرفه ای. ۲۴

 

۲-۱۴- اصول و قوانین اخلاقی در کتابداری و اطلاع رسانی ۲۶

 

۲-۱۵- اخلاق حرفه ای از دید کتابداران و متخصصان. ۲۸

 

۲-۱۶- اخلاق حرفه ای دو معنا دارد. ۲۸

 

۲-۱۷- آثار فرا سازمانی اخلاق حرفه ای ۲۸

 

۲-۱۸- مزیت وجود اخلاق حرفه ای. ۲۹

 

۲-۱۹- حرفه چیست؟ ۲۹

 

۲-۱۹-۱ ویژگی های حرفه. ۳۱

 

ادامه فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              شماره صفحه

 

۲-۱۹-۲ ویژگی های حرفه کتابداری.. ۳۲                                                       

 

۲-۲۰- کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی به منزله سازمان. ۳۳

 

۲-۲۰-۱ سازمان۳۳

 

۲-۲۱- کتابخانه چیست؟۳۴

 

۲-۲۱-۱ اقسام کتابخانه ها ۳۴

 

۲-۲۲- کتابداری چیست؟. ۳۵

 

۲-۲۳- کتابدار کیست؟. ۳۵

 

۲-۲۴- کارکردهای حرفه کتابداری. ۳۵

 

۲-۲۵- مدیریت و اداره کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی ۳۶                                                                                 

 

۲-۲۶- برخی از ویژگی های اخلاقی کتابدار. ۳۷

 

۲-۲۷- اخلاق کتابداری ۳۹

 

۲-۲۸- اصول اخلاقی کتابداران آمریکا ۳۹

 

۲-۲۹- مسئولیت ها و خط مشیهای اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ۴۰

 

۲-۲۹-۱ خط مشی های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال جامعه ۴۰

 

۲-۲۹-۲ مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کاربران ۴۱

 

 

 

ادامه فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              شماره صفحه

 

۲-۲۹-۳ ارزشهای اخلاقی در مواجههه با کاربران ۴۱

 

۲-۲۹-۴ مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کتابداران و کارکنان. ۴۲                                                    

 

۲-۲۹-۵ مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال پدید آورندگان اثر. ۴۲

 

۲-۲۹-۶ مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال حرفه ۴۳

 

۲-۲۹-۷ مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کتابداران و کارکنان. ۴۴

 

۲-۳۰- اصول اخلاقی کتابداران و اطلاع رسانان ایران ۴۴                                               

 

۲-۳۰-۱ مسئولیت در قبال خود. ۴۵                                                         

 

۲-۳۰-۲ مسئولیت در قبال همکاران. ۴۵

 

۲-۳۰-۳ مسئولیت در قبال استفاده کنندکان ۴۶

 

۲-۳۰-۴ مسئولیت در قبال سازمان. . ۴۷

 

۲-۳۰-۵ مسئولیت در قبال حرفه ۴۷

 

۲-۳۰-۶ مسئولیت در قبال متخصصان سایر رشته ها ۴۸

 

۲-۳۰-۷ مسئولیت در قبال جامعه. ۴۹

 

۲-۳۱- مدیریت اخلاق در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی. ۴۹

 

۲-۳۲- مفهوم منشور اخلاقی ۵۰

 

۲-۳۳- تدوین بیانیه های اخلاقی. ۵۲

 

 

 

ادامه فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              شماره صفحه

 

۲-۳۵- نمونه هایی از عهدنامه اخلاقی. ۵۳

 

۲-۳۵-۱ عهدنامه اخلاقی انجمن کتابداری امریکا. ۵۳

 

۲-۳۵-۲ عهدنامه اخلاقی انجمن کتابداری ایتالیا.۵۵

 

۲-۳۶- پیشینه پ‍‍‍ژوهش ۵۷

 

۲-۳۶-۱ پیشینه پ‍‍‍ژوهش در ایران ۵۷                                                                  

 

۲-۳۶-۲ پیشینه پژوهش در خارج کشور . ۵۸

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

 

۳-۱- مقدمه ۶۲

 

۳-۲- روش پژوهش. ۶۳

 

۳-۳- جامعه آماری. ۶۴

 

۳-۴- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. ۶۸

 

۳-۴- ابزار و روش گردآوری اطلاعات...۶۹

 

۳-۴-۱ تعیین روایی  پرسشنامه...۷۱

 

‌   ۳-۴-۲ تعیین پایایی  پرسشنامه. ۷۱

 

۳-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها. ۷۲

 

 

 

ادامه فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              شماره صفحه

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

 

۴-۱- مقدمه ۷۴

 

۴-۲- تحلیل توصیفی دادها(ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری) ۷۴                                                           

 

۴-۲-۱ توزیع فراونی جنسیت۷۴

 

۴-۲-۲ توزیع فراوانی سن ۷۵

 

۴-۲-۳ توزیع فراوانی وضعیت تاهل ۷۶

 

۴-۲-۴ توزیع فراوانی تحصیلات ۷۷

 

۴-۲-۵ توزیع فراوانی سابقه کار. ۷۸

 

۴-۲-۶ توزیع فراوانی نوع استخدامی. ۷۹

 

۴-۲-۷ توزیع فراوانی تخصص شغلی  ۸۰

 

۴-۳- آزمون نرمال بودن داده ها. ۸۱

 

۴-۴- آزمون فرضیات و سوالات تحقیق۸۲

 

۴-۵- آزمون ضریب تاثیر (رگرسیون) میان متغیرهای پژوهش. ۹۵

 

 

 

فصل پنجم: خلاصه یافته‌ها، بحث و نتیجه‌گیری و پیشنهادها

 

۵-۱- مقدمه ۹۸

 

۵-۲- بررسی و تفسیر یافته های پژوهش و آزمون فرضیه ها ۹۸

 

۵-۳- بحث و نتیجه گیری.۱۰۲

 

۵-۴- محدودیتهای پژوهش ۱۰۵

 

 

 

ادامه فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              شماره صفحه

 

۵-۵- پیشنهادها ۱۰۵

 

۵-۶- پیشنهادهای برای پژوهشهای آتی.۱۰۶

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

منابع و مأخذ .۱۰۷

 

فهرست منابع فارسی۱۰۸

 

فهرست منابع انگلیسی.۱۱۱

 

پیوست .۱۱۳

 

چکیده انگلیسی

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                   شماره  صفحه

 

جدول۴-۱- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت۷۴

 

جدول۴-۲- وضعیت سن افراد.۷۵

 

جدول۴-۳- وضعیت تاهل افراد۷۶

 

جدول۴-۴- وضعیت تحصیل افراد.۷۷

 

جدول۴-۵- وضعیت سابقه کار.۷۸

 

جدول۴-۶- نوع استخدامی۷۹

 

جدول۴-۷- تخصص شغلی.۸۰

 

جدول۴-۸- همبستگی دیدگاه کتابداران با سن.۸۲

 

جدول۴-۹- همبستگیدیدگاه کتابداران و تجربه کاری.۸۳

 

جدول۴-۱۰- همبستگی دیدگاه کتابداران وسطح تحصیلات.۸۳

 

جدول۴-۱۱- همبستگی دیدگاه کتابداران وتخصص شغلی۸۴

 

جدول۴-۱۲- همبستگی دیدگاه کتابداران وجنسیت۸۵

 

جدول۴-۱۳- همبستگی دیدگاه کتابداران وسمت۸۵

 

جدول۴-۱۴- همبستگی دیدگاه کتابداران وشرایط استخدامی.۸۶

 

جدول۴-۱۵- شناخت شاخص های مرکزی و پراکندگی آشنایی کتابداران.۸۷

 

جدول۴-۱۶- داده های توصیفی کتابداران در زمینه ضرورت آشنایی هر کتابدار با اخلاق حرفه‌ای۸۸

 

جدول شماره ۴-۱۷- داده های توصیفی کتابداران در زمینه ضرورت وجود منشور اخلاقی در هر کتابخانه‌ای۸۹

 

جدول۴-۱۸- نتایج آزمون فریدمن مربوط به اولویت بندی مولفه ها.۹۱

  • milad milad

سطوح برنامه درسی ۱۵

 

اهداف برنامه درسی . ۱۶

 

منابع تعیین هدفها . ۱۷

 

محتوا . ۱۹

 

انتخاب محتوا ۲۰

 

راهبردهای یاددهی یادگیری ۲۰

 

 

 

طبقه بندی روش های تدریس ۲۱

 

ارزشیابی در برنامه ریزی درسی و آموزشی . ۲۲

 

اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . ۲۲

 

انواع ارزشیابی در برنامه درسی دوره پیش دبستان ۲۳

 

آموزش و پرورش دوره پیش دبستان . ۲۴

 

ویژگی نوآموزان دوره پیش دبستان. ۲۵

 

هدفهای آموزشی در دوران اولیه کودکی. ۳۲

 

اجتماعی شدن ۳۲

 

دستیابی به ارزشها ۳۳

 

کسب صلاحیت فکری. ۳۴

 

یادگیری نظامهای زبانی ۳۵

 

یادگیری راه های بیان خود ۳۵

 

زیبایی شناسی. ۳۶

 

یادگیری مهارتهای جسمانی ۳۶

 

کسب خودمختاری شخصی. ۳۶

 

برنامه درسی مراکز پیش دبستانی ۳۷

 

جهت گیری هدفها در دوره پیش دبستانی. ۳۹

 

اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی. ۴۰

 

محتوای برنامه درسی دوره پیش دبستانی . ۴۱

 

محتوای علوم طبیعی و اکتشاف در برنامه درسی ۴۱

 

محتوای ریاضیات و حل مسأله ۴۱

 

محتوای دینی و قرآنی ۴۲

 

سوادآموزی و زبان آموزی با محوریت کاربرد ۴۲

 

هنر و خلاقیت با محوریت آفرینندگی ۴۲

 

اصل مهم در سازماندهی روش تدریس در دوره پیش دبستانی  ۴۲

 

اهمیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان ۴۳

 

تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان از نظر دانشمندان بزرگ مغرب زمین ۴۵

 

تفاوت کودکان در سنین پیش دبستان ۴۹

 

شخصیت ۵۱

 

رشد اجتماعی کودک. ۵۳

 

رشد عاطفی کودک. ۵۵

 

رشد اخلاقی کودک ۵۶

 

رشد معنوی کودک ۵۷

 

رشد عقلانی کودک ۵۸

 

نقش مهم بازی به عنوان محور اصلی برنامه درسی دوره پیش دبستانی ۵۸

 

پیشینه خارجی. ۶۰

 

پیشینه داخلی. ۶۲

 

نتیجه‌گیری ۶۷

 

 

 

فصل سوم: روش شناسی

 

مقدمه ۶۹

 

جامعه آماری . ۶۹

 

حجم نمونه و روش نمونه گیری. ۶۹

 

نوع پژوهش ۶۹

 

ابزار پژوهش ۶۹

 

روش تعیین پایایی و روایی ابزار پژوهش. ۷۰

 

روش گردآوری اطلاعات. ۷۰

 

روش های آماری تحلیل داده ها ۷۰

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

 

مقدمه . ۷۳

 

سؤال ۱ پژوهش. ۸۹

 

سؤال ۲ پژوهش. ۹۱

 

سؤال ۳ پژوهش. ۹۲

 

سؤال ۴ پژوهش. ۹۳

 

سؤال ۵ پژوهش. ۹۴

 

رتبه بندی تأثیر برنامه درسی در انواع رشد ۹۶

 

 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

مقدمه ۹۸

 

سؤال اول پژوهش. ۹۸

 

سؤال دوم پژوهش. ۹۹

 

سؤال سوم پژوهش. ۱۰۰

 

سؤال چهارم پژوهش. ۱۰۱

 

سؤال پنجم پژوهش ۱۰۲

 

نتیجه گیری کلی. ۱۰۳

 

محدودیتهای پژوهش. ۱۰۴

 

پیشنهادهای کاربردی ۱۰۵

 

پیشنهادهای پژوهشی ۱۰۶

 

منابع ۱۰۷

 

پیوست ۱۱۲

 

مقدمه

 

نظام آموزش و پرورش از مهمترین سازمانهای پیچیده و اجتماعی هر کشور است که نقش بسزایی در رشد و پیشرفت جوامع ایفا می کند ثمربخشی این نظام از یکسو تبدیل کردن انسان‌های مستعد به انسانهای سالم و بالنده متعادل و رشد یافته است و از سویی تأمین کننده نیروی انسانی مناسب برای بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. لازمه تحقق این اهداف در اجتماع ارائه تعلیم و تربیت صحیح و اصولی و برنامه ریزی دقیق برای آن است از این رو توجه به ضرورت آموزش و پرورش صحیح کودکان به عنوان آینده سازان جامعه امری بدیهی به نظر می رسد (صفوی، ۱۳۹۰).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان اولین مرحله از آموزش و پرورش رسمی بستر مناسبی را برای رشد و شکوفایی شخصیت کودکان فراهم می‌آورند (ندیمی، ۱۳۸۷). از آنجایی که پایه های نخستین رشد شخصیت در سالهای اولیه زندگی کودک نهاده می شود شناخت ویژگی ها و نیازهای زیستی ذهنی، عاطفی، اجتماعی کودک توسط والدین و مربی و انتخاب بهترین روشها در جهت حُسن تأمین نیازها از مهمترین عوامل تکوین شخصیت کودک در این سنین به حساب آمده که توجه به آن امری مهم و ضروری می باشد.

 

رشد و تکامل کودکان در این دوره زمینه ساز موفقیت و پیشرفت آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر زندگی می گردد و متعاقباً توسعه جامعه نیز نیازمند انسانهای رشد یافته و ماهر است در این میان توجه مسؤلان آموزش و پرورش به مراکز پیش دبستانی و رشد و شکوفایی شخصیت همه جانبه کودکان در این مقطع یک امر ضروری و مهم تلقی شده چرا که بی توجهی به مسائل و مشکلات دوره پیش دبستانی و عدم برنامه ریزی مفید و مؤثر با علایق و نیازهای کودکان در این سن اثرات مخربی را بر سلامت و شخصیت کودکان بر جای خواهد گذاشت.

 

 

 

بیان مسأله:

 

آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت، توسعه و تعالی هر کشوری محسوب می شود. کودکان هر جامعه ای به عنوان آینده سازان، سرمایه های بالقوه ای هستند که در سایه تحصیل علم و دانش، پژوهش و شکوفایی استعدادها رشد صحیح و متعادل شخصیت هم خود و هم جامعه را در مسیر رشد و پیشرفت قرار خواهند داد و نظام آموزش و پرورش در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی می تواند با برنامه ریزی صحیح و اصولی زمینه های تحقق چنین اهدافی را فراهم می‌آورد (ندیمی، ۱۳۷۸).

 

انسانها موجوداتی تک بعدی نبوده بلکه دارای ابعاد مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی، اجتماعی می باشند و رشد و تکامل واقعی زمانی محقق خواهد شد که به تمامی ابعاد شخصیت انسان به طور هماهنگ توجه شود. درواقع پرورش که در حوزه آموزش و پرورش از جایگاه مهمتری برخوردار است، هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی یا به طور کلی هدایت رشد همه جانبه شخصیت پرورش یابندگان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای آنان است (سیف، ۱۳۸۵).

 

برنامه های درسی در جریان آموزش و پرورش با توجه به ابعاد گوناگون رشد شخصیت در راستای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش طراحی می‌گردد. این در حالی است که تمامی صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت بر این مسأله توافق دارند که سال های نخستین کودکی بهترین زمان برای پایه ریزی شخصیت مستحکم و اصولی است. لذا اهداف تعلیم و تربیت در این دوره باید پرورش کامل ابعاد شخصیتی یعنی قوای بدنی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی بوده باشد. فقط در سایه بهره مندی از چنین رشد متعادلی است که بستر کامل و متعالی وجود فراهم می شود (افروز، ۱۳۷۸).

 

بنابراین محیط های یادگیری باید به گونه ای طراحی شود که موجب توقف یا سکون فرد در یک مرحله خاصی نگردد، طرفداران نظریه برنامه درسی رشد گرا به تلفیق و اینکه رشد شناختی، اخلاقی، شخصیتی رابطه‌ای متقابل با یکدیگر دارند و اینکه یک بعد (مثلاً بعد شناختی) نباید موجب حذف ابعاد دیگر شود، توجه ویژه ای دارند (میلر، ۱۳۸۶).

 

پرورش عادات مفید در کودک به منظور تندرستی، پرورش رفتار اجتماعی مطلوب و تشویق کودکان به شرکت در گروه ها و دسته های بازی، پرورش عواطف کودک کمک به بروز استعدادهای فطری کودکان، ایجاد حس اعتماد به نفس و امنیت خاطر در کودکان، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودکان، پرورش حس زیباشناسی در کودکان از اهداف مهم و ویژه این دوره می باشد (شکوهی، ۱۳۷۸).

 

بنابراین محتوای دروس ارائه شده برای این دوره باید در جهت رشد تمام ابعاد وجودی شخصیت و همچنین متناسب با اهداف ویژه تعلیم و تربیتی این دوره بوده باشد. بحث شخصیت ازجمله بحث های مهمی است که همگی به آن اذعان دارند و مخاطبین دوره پیش دبستانی نیز همچون سایر دورهای تحصیلی از افرادی با تفاوتهای فردی گوناگون و شخصیت های مختلف تشکیل شده اند که توجه منطقی و معقول به شخصیت و تفاوتهای شخصیتی کودکان جزئی از عدالت اجتماعی است که مورد تأکید بسیاری از متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و سایرحوزه‌های علمی می باشد (شولتس، ۱۳۶۴).

 

درواقع کلیت مفهوم و به همین دلیل پیچیدگی واژه شخصیت موجب شده که هر مکتب روانشناسی تعریف خودش را ارائه دهد. نظریه‌های روان کاوی تا پدیدارشناسی یادگیری، پردازش اطلاعات و دیدگاه صفات از مهمترین مکاتبی می‌باشد که به مقوله شخصیت پرداخته اند. بعضی از این فرایندها به جنبه‌های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی شخصیت، برخی به عکس‌العمل‌های رفتاری مشهود و برخی به فرایندهای ناهشیار رفتار آدمی برخی به ارتباط های متقابل افراد با یکدیگر و نقش هایی که در جامعه بازی می کنند توجه نموده و شخصیت را بر این مبنا تعریف کرده اند. درواقع امتیاز مهم دیدگاه روان کاوی از بین دیدگاه ها تأکید آن بر زندگینامه منحصر به فرد شخصیت فرد است که بررسی و آگاهی از آن را ارزشمند می سازد (برگ، ۱۳۸۵).

 

امروزه در نظام آموزش و پرورش کتابهایی در قالب انس با قرآن تدوین شده که فقط در راستای رشد شخصیت دینی و معنوی کودکان بوده و از توجه به سایر ابعاد رشد شخصیتی غفلت ورزیده است و همچنین بیشتر مفاهیم گنجانده شده در این کتابها به علت هماهنگ نبودن با توانایی های ذهنی و عقلانی کودکان اثرات نامطلوبی بر رشد شخصیت کودکان میگذارد (کاظمی، ۱۳۸۷)

 

پس ارائه محتوای مناسب درسی برای این دوره باید با تأکید بر رشد همه جانبه کودک در بعد جسمی، ذهنی، عاطفی، معنوی، اخلاقی و اجتماعی خصوصاً حول محور بازی که از ابعاد مهم فرایند فعال کودکی در این زمینه می باشد تدوین گردد (کرتیس، ۱۳۸۶)

 

بنا بر کودکان دلیل اصلی وجود برنامه های پیش دبستانی هستند و یا به عبارت بهتر وجود آنهاست که برنامه ها را ایجاب می کند و برنامه ها برای آنهاست. بنابراین باید از کودک و قابلیت هایش نهایت استفاده را در جهت آموزش و پرورش او برد (ندیمی، ۱۳۸۷).

 

تحقیقات انجام شده در زمینه برنامه‌های درسی دوره پیش دبستان در سالهای اخیر نشان دهنده تأثیر برنامه های غنی و برنامه ریزی آموزشی و درسی مطلوب برای گروه های سنی مختلف کودکان در دوره قبل از دبستان است. مهمتر این که نتایج تحقیقات موید سرمایه گذاری بیشتر برای آموزش بهتر و برنامه‌های کیفی به علت کسب موفقیت‌های بیشتر کودکان در سال های تحصیلی بعد از گذرانیدن دوره پیش از دبستان است (کول، ۱۳۸۳).

 

چرا که آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان درون دادی حساس هم از نظر رشد کلی یک فرد و هم از نظر تأثیر در پذیرش و نگهداری کودکان در سطوح ابتدایی، در سیاست ملی آموزش و پرورش اکثر کشورها، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است (کول، ۱۳۸۳).

 

رشد پرورش مطلوب شخصیت کودکان بدون توجه به اصل مهم و اساسی که همان تعلیم و تربیت منطقی آنهاست میسر نخواهد بود. در این تحقیق محقق به دنبال این است که تا چه میزان برنامه‌های درسی دوره پیش دبستانی به رشد شخصیت اجتماعی، عاطفی، عقلانی، معنوی و اخلاقی کودکان توجه دارد؟

 

اهمیت و ضرورت مسأله:

 

اهمیت آموزش و پرورش پیش دبستانی از ابتدا بر همه دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت پوشیده نبوده است. تمام کسانی که به نحوی با مسائل آموزش و پرورش کشور ارتباط دارند به این نکته اساسی و بدیهی آگاهی دارند که حل مشکلات و معضلات آموزش و پرورش کشور به طور مستقیم به مسائل دوره پیش دبستانی بستگی دارد. در صورتی که با مسایل این دوره تحصیلی به طور جدی و همه جانبه برخورد نشود نباید امید چندانی به حل مشکلات دوره های بعدی تحصیلی داشت (ندیمی، ۱۳۸۷).

 

چرا که امروزه در بسیاری از نظامهای پیشرفته جهان مسأله آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان یکی از پایه های اساسی تعلیم و تربیت پذیرفته شده و تقریباً در عمده تقسیم

  • milad milad

۲-۳- تعریف تربیت بدنی و ورزش ۱۷

 

۲-۴- طبقه بندی اهداف آموزشی ۲۱

 

۲-۴-۱-هدفهای آموزشی حوزه شناختی۲۲

 

۲-۴-۲-هدفهای آموزشی حوزه عاطفی.۲۲

 

۲-۴-۳-هدفهای آموزشی حوزه روانی-حرکتی.۲۳

 

۲-۵- مبانی برنامه درسی ۲۴

 

۲-۵-۱- مبانی فلسفی وتربیت بدنی ۲۴

 

۲-۵-۱-۱-ایده آلیسم۲۴

 

۲-۵-۱-۲-رئالیسم .۲۵

 

۲-۵-۱-۳-ناتورالیسم۲۶

 

۲-۵-۱-۴-پراگماتیسم۲۷

 

۲-۵-۱-۵-اگزیستانسیالیسم.۲۷

 

۲-۵-۱-۶-اسلام و تربیت بدنی۲۸

 

۲-۵-۲- مبانی روانشناختی.۳۰

 

۲-۵-۲-۱-یادگیرنده.۳۰

 

۲-۵-۲-۲-یادگیری۳۱

 

۲-۵-۳- مبانی جامعه شناختی ۳۲

 

۲-۵-۳-۱-نظریه کارکردگرایی.۳۲

 

۲-۵-۳-۲-نظریه تضاد.۳۳

 

۲-۶- عناصر برنامه درسی ۳۳

 

۲-۶-۱-هدف های برنامه درسی۳۴

 

۲-۶-۲-محتوای برنامه درسی۳۵

 

۲-۶-۳-اجرای برنامه درسی۳۵

 

۳-۶-۴-ارزشیابی برنامه درسی.۳۶

 

۲-۷- راهبردهای تدریس در برنامه درسی تربیت بدنی ۳۷

 

۲-۸- پیشینه تجربی پژوهش ۳۸

 

۲-۸-۱-تحقیقات انجام شده در ایران.۳۸

 

۲-۸-۲-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور.۴۵

 

۲-۸-۳-جمع بندی تحقیقات انجام شده.۵۰

 

فصل سوم(روش تحقیق) ۵۳

 

مقدمه ۵۴

 

۳-۱- روش تحقیق ۵۴

 

۳-۲-  جامعه آماری ۵۵

 

۳-۳- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه ۵۵

 

۳-۴- ابزار گردآوری داده ها و چگونگی تدوین و ساخت آن ۵۵

 

۳-۵- روائی و پایایی ابزارها و عملیات مربوط به محاسبه آنها: ۵۵

 

۳-۶- ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ۵۶

 

۳-۷- شیوه گردآوری داده ها ۵۶

 

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها) ۵۷

 

تجزیه و تحلیل داده‌ها ۵۷

 

مقدّمه ۵۸

 

۴-۱-توصیف شاخص های دموگرافیک۵۹

 

۴-۱-۱-وضعیت جنسیت آزمودنی ها۵۹

 

۴-۱-۲-وضعیت سابقه خدمت.۶۰

 

۴-۱-۳-وضعیت میزان تحصیلات۶۱

 

۴-۱-۴-وضعیت سابقه فعالیت ورزشی.۶۲

 

۴-۱-۵-وضعیت سابقه قهرمانی۶۳

 

۴-۱-۶-وضعیت نوع استخدام۶۴

 

۴-۱-۷-وضعیت تاهل.۶۵

 

۴-۲: وضعیت متغیرهای تحقیق ۶۵

 

۴-۲-۱-وضعیت هدف های برنامه درسی تربیت بدنی در وضعیت موجود.۶۶

 

۴-۲-۲-وضعیت هدف های برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه دانش.۶۷

 

۴-۲-۳-وضعیت هدف های برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه نگرش.۶۸

 

۴-۲-۴-وضعیت هدف های برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه مهارتی۶۹

 

۴-۲-۵-نمره های متغیر هدف های برنامه درسی تربیت بدنی و مولفه های آن.۷۰

 

۴-۲-۶-بررسی توزیع متغیرهای تحقیق.۷۳

 

۴-۳: بررسی فرضیه های تحقیق ۷۴

 

۴-۳-۱: میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه چگونه است.۷۶

 

۴-۳-۲: میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه دانشی چگونه است.۷۷

 

۴-۳-۳: میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه نگرشی چگونه است.۷۹

 

۴-۳-۴: میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه مهارتی چگونه است.۸۰

 

۴-۳-۵: بین وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه دانشی تفاوتی وجود دارد۸۲

 

۴ -۳-۶: بین وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه نگرشی چه تفاوتی وجود دارد.۸۷

 

۴-۳-۷: بین وضعیت موجود و اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه مهارتی تفاوتی وجود دارد۹۰

 

۴-۳-۸: بین وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه (دانشی، نگرشی و مهارتی) تفاوتی وجود دارد.۹۴

 

۴-۳-۹: بین رتبه اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در سه حیطه (دانشی، نگرشی و مهارتی) چه تفاوتی وجود دارد.۹۶

 

۴-۳-۱۰: بین اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در سه حیطه (دانشی، نگرشی و مهارتی) در وضعیت موجود از نظر رتبه چه تفاوتی وجود دارد۹۷

 

۴-۳-۱۱: بین اهداف برنامه‌درسی تربیت بدنی در سه حیطه (دانشی، نگرشی و مهارتی) در وضعیت مطلوب از نظر رتبه چه تفاوتی وجود دارد۹۹

 

۴-۳-۱۲: وضعیت اهداف برنامه‌درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی مرد و زن چگونه است۱۰۰

 

۴-۳-۱۳: وضعیت اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در رده های مختلف میزان تحصیلات چگونه است۱۰۱

 

۴-۳-۱۴: وضعیت اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در رده های مختلف سابقه خدمت تفاوت چگونه است۱۰۳

 

۴-۳-۱۵: اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران دارای سابقه فعالیت ورزشی چگونه است.۱۰۵

 

۴-۳-۱۶: وضعیت اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در رده های مختلف سابقه قهرمانی چگونه است۱۰۷

 

۴-۳-۱۷: وضعیت اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در رده های مختلف نوع استخدام چگونه است۱۰۸

 

۴-۳-۱۸: وضعیت اهداف برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی متأهل و مجرد چگونه است۱۱۰

 

۴-۴- مهمترین اهداف در سه حیطه(دانش، نگرش و مهارت) از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در دو وضعیت موجود و مطلوب کدامند۱۱۲

 

۴-۴-۱- مهمترین اهداف در حیطه دانشی، از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در دو وضعیت موجود و مطلوب کدامند۱۱۲

 

۴-۴-۲- مهمترین اهداف در حیطه نگرشی، از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در دو وضعیت موجود و مطلوب کدامند.۱۱۶

 

۴-۴-۳- مهمترین اهداف در حیطه مهارتی، از دیدگاه دبیران تربیت بدنی در دو وضعیت موجود و مطلوب کدامند۱۲۰

 

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری) ۱۲۵

 

مقدمه ۱۲۶

 

۵-۱- خلاصه تحقیق ۱۲۶

 

۵-۲- بحث و نتیجه‌گیری ۱۲۶

 

۵-۲-۱- وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه دانش، از نظر دبیران تربیت بدنی متوسطه شهرکرمان چگونه است ۱۲۷

 

۵-۲-۲- وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه عاطفی، از نظر دبیران تربیت بدنی متوسطه شهرکرمان چگونه است.۱۲۸

 

۵-۲-۳- وضعیت موجود و مطلوب اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در حیطه مهارتی، از نظر دبیران تربیت بدنی متوسطه شهرکرمان چگونه است.۱۲۹

 

۵-۳- پیشنهادهای کاربردی پژوهش ۱۳۰

 

۵-۴- محدودیتهای پژوهش ۱۳۱

 

الف- در کنترل محقق: ۱۳۱

 

ب- خارج از کنترل محقق: ۱۳۱

 

۵-۵- پیشنهادهای پژوهشی ۱۳۱

 

منابع ۱۳۳

 

فهرست.۱۳۵

 

مقدمه

 

پیشرفت، توسعه و تعالی در هر جامعه ای زمانی مسیر و ممکن می شودکه مسئولان، برنامه ریزان و ­­سیاست گزاران جامعه، توجه اصلی و اساسی به کودکان و نوجوانان را سر لوحه کار خود قرار دهند. این امر مستلزم درک و شناخت ورزش آموزشگاه ها است. بدیهی است که تربیت بدنی و ورزش در این سنین نقش حیاتی ایفا می کند. نوجوانان از بازی و ورزش لذت می برند و در ورزش برای بیان احساسات و عواطف خود فرصت های خوبی می­یابند. علاوه بر این، از نظر رشد عقلی و اجتماعی در حین بازی ها،کودکان و نوجوانان با مسائل و مشکلات مختلفی روبرو می شوندکه با تلاش وکوشش در جهت حل آنها، قدرت و توانایی مقابله با مشکلات زندگی را بهتر فرا می‌گیرند و روح همکاری،گذشت و ایثار درآنها تقویت می شود به عبارت دیگر ورزش و بازی موجب تحول ذهنی کودکان می شود(کوزه چیان، ۱۳۷۷).

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  pipaf.ir  مراجعه نمایید.

شاید در مورد تفاوت بازی و کار این تصور پیش آیدکه کار برای خود دارای هدف معین و مشخص است اما بازی و ورزش فاقد هدف و امری مهمل بشمار آید. اما امروزه روشن شده است بسیاری از هدف‌های اساسی تربیتی در بازی‌ها و ورزش‌ها موجود است و از طریق بازی‌ها و ورزش‌ها بصورت آموزش مستقیم و غیر مستقیم به هدف‌های اساسی تربیتی چون جسمانی، عقلانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی می توان رسید(ذکائی و همکاران، ۱۳۸۰).

 

تربیت بدنی[۱] به عنوان یکی از ارکان تربیت عمومی در دوران تربیت رسمی از جایگاه خاصی برخورداراست. اهمیت این امر مهم، در دوره متوسطه که از نظر  شکل پذیری شخصیت نوجوان دوران حساسی است، دو چندان می شود. از طرفی، چون تربیت نوجوانان یک جامعه در ابعاد مختلف بدنی، اجتماعی، ذهنی و روانی از طریق فعالیت های بدنی متناسب با شرایط رشد و وضع جسمانی بهتر می تواند در انسجام شخصیت آن ها مؤثر باشد؛ لذا آموزش تربیت بدنی از اهم وظایف آموزش و پرورش به شمار رفته و توجه جدی دست اندرکاران را به برنامه ریزی این امر مهم معطوف می دارد(عسگریان و همکاران، ۱۳۷۹) .

 

بسیاری از والدین و حتی مسئولان مدارس ما هنوز درباره ارزش واقعی بازی های ورزشی و ورزش به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی دانش آموزان دچار ابهام و اشتباه‌اند، جملات گوش آشنای زیر که تکیه کلام بسیاری از والدین و اولیای بعضی از مدارس ماست بنحوی چنین برداشت اشتباهی را منعکس می سازد.«پسر جان به جای ورزش برو درست را بخوان». «محصل خوب که دنبال ورزش نمی رود»، «زنگ ورزش بچه ها بروند خانه هایشان»، « بچه ها به جای ورزش تو کلاس بمانند و ریاضی کار کنند» و« تو این مدرسه ورزش بی ورزش» . از نظر پویان‌فرد(۱۳۷۴) گویندگان چنین جملاتی و معتقدین به چنین فلسفه ای باید به این نکته واقف شوندکه بچه ها در همان ساعاتی که در پشت میز نشسته و به خواندن و نوشتن مشغولند و با کاغذ و مداد سرو کار دارند رشد و پرورش نمی یابند، بلکه اوقات دیگری که صرف گردش های علمی، اردوهای تربیتی و مهمتر از همه؛ صرف بازی در میادین و سالن های استخر و شنا می شود از لحاظ رشد و پرورش و یادگیری به مراتب از ساعات مذکور پر اهمیت تر است. مسئولیت تفسیر وتشریح  هدف های رشته تربیت بدنی برای دانش آموزان، اولیای آنها و سایرین بر دوش معلمان و کارشناسان تربیت بدنی نهاده شده و این کار بدون درک و شناخت روشن وکامل از هدفهای آموزش وپرورش، هدفهای دانش آموزان و هدفهای تربیت بدنی نمی تواند انجام پذیرد. از نظر کوزه چیان (۱۳۷۷) روندی که اکنون شاهد آن هستیم، بنا به دلایل زیادی از جمله ضعف بینشی و نگرشی مسؤلان و اعلام تعطیلی درس ورزش در این دوره، آن هم به دلیل نداشتن تمکن مالی، نقصان های کمی وکیفی از قبیل کمبود تأسیسات و اماکن ورزشی، فقدان تجهیزات لازم و اساسی برای ورزش ها به ویژه ورزش های پایه، کمبود شدید تخصیص هزینه سرانه ورزشی دانش آموزان، کمبود نیروی انسانی متخصص، کارآمد و ماهر ورزشی در این دوره و دیگر نارسایی ها موجب شده است که ورزش مدارس در یک حالت بی برنامگی، بی سازماندهی ، سرگردانی، روزمرگی و نداشتن یک استراتژی مشخص به سر برد. با توجه به اهمیت فوق العاده درس تربیت بدنی در مدارس هنوز دانش آموزان در بسیاری از مدارس فاقد معلم ورزش متخصص وکارآمد هستند.

 

در برنامه درسی تربیت بدنی، جهت گیری اساسی یاددهی – یادگیری، کسب و حفظ سلامتی برای دانش آموزان است؛ از این رو، اهداف آموزشی حیطه های سه گانه زیر را شامل

  • milad milad

۲-۱ بخش اول: مبانی نظری برنامه­ درسی پنهان.۲۰

 

۲-۱-۱ مفهوم شناسی برنامه­ درسی پنهان۲۰

 

۲-۱-۲ تاریخچه برنامه­ درسی پنهان۲۰

 

۲-۱-۳ نظریه­ها و دیدگاه­های برنامه­ درسی پنهان.۲۴

 

۲-۱-۳-۱ دیدگاه و کار غیر نظری۲۵

 

۲-۱-۳-۲ دیدگاه نظریه عملکردی.۲۶

 

۲-۱-۳-۳ دیدگاه نظریه انطباقی.۲۶

 

۲-۱-۳-۴ نظریه انتقادی-بازآفرینی۲۷

 

۲-۱-۴ ابعاد و مؤلفه­ های برنامه­ درسیپنهان.۲۹

 

۲-۱-۵ ضرورت توجه به برنامه­ درسیپنهان۳۱

 

۲-۲ بخش دوم مطالعات نظری: مسئولیت­ پذیری۳۴

 

۲-۲-۲ جلوه­ای از مسئولیت­ پذیری و پاسخگویی در قرآن ۳۶

 

۲-۲-۳ خانواده و مسئولیت پذیری کودکان.۳۷

 

۲-۲-۴ پیش شرط و فرایند مسئولیت­ پذیری۳۸

 

۲-۲-۵ آموزش مسئولیت پذیری. ۳۹

 

۲-۲-۶ مسئولیت پذیری و مدرسه۴۱

 

۲-۲-۷ مسئولیت­ پذیری دانش­ آموزان.۴۳

 

۲-۲-۸ خود مختاری و مسئولیت.۴۵

 

۲-۲-۹ مسئولیت و عزت نفس۴۷

 

۲-۳ بخش سوم: مروری بر پیشینه پژوهش­های انجام شده

 

۲-۳-۱پژوهش­های داخلی۴۹

 

۲-۳-۲ پژوهش­های خارجی.۵۱

 

فصل سوم:روش­شناسی تحقیق

 

۳-۱ روش انجام پژوهش.۵۷

 

۳-۲ جامعه پژوهش۵۷

 

۳-۳ نمونه تحقیق.۵۷

 

۳-۴ ابزار تحقیق.۵۷

 

۳-۵ پایایی ابزار۵۸

 

۳-۵ روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها۵۸

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق

 

۴-۱ بخش اول: تحلیل توصیفی۵۹

 

۴-۱-۱ جنسیت.۵۹

 

۴-۱-۲ سن.۶۰

 

۴-۱-۳ سطح تحصیلات.۶۱

 

۴-۱-۴ مدرسه محل تدریس۶۲

 

۴-۱-۵ وضعیت استخدام۶۳

 

۴-۲ بخش دوم: تحلیل استنباطی.۶۴

 

۴-۲-۱ بررسی سوال اول پژوهش۶۴

 

۴-۲-۲ بررسی سوال دوم پژوهش   .۷۱

 

۴-۲-۳ بررسی سوال سوم پژوهش۷۸

 

۴-۲-۴ بررسی سوال چهارم پژوهش.۸۵

 

۴-۲-۵ بررسی سوال پنجم پژوهش.۹۲

 

۴-۲-۶ بررسی سوال ششم پژوهش.۹۹

 

فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادات

 

۵-۱ نتیجه گیری۱۰۷

 

۵-۱-۱ نتایج بررسی اولین سؤال پژوهش.۱۰۷  

 

  ۵-۱-۲  نتایج بررسی دومین سؤال پژوهش۱۰۸

 

۵-۱- ۳  نتایج بررسی سومین سؤال پژوهش .۱۰۹

 

 ۵-۱-۴  نتایج بررسی چهارمین سوال پژوهش .۱۱۰

 

۵-۱-۵  نتایج بررسی پنجمین سوال پژوهش.۱۱۲

 

۵-۱- ۶ نتایج بررسی ششمین سوال پژوهش.۱۱۳

 

۵-۲ پیشنهادهای پژوهش.۱۱۵

 

۵-۲-۱پیشنهادهای کاربردی۱۱۵

 

۵-۲-۲ پیشنهادهای پژوهشی.۱۱۵

 

۵-۳  محدودیت­های پژوهش.۱۱۶

 

۵-۳-۱ محدودیت­های تحت کنترل تحقیق۱۱۶

 

۵-۳-۲ محدودیت­های خارج از اختیار پژوهشگر۱۱۶

 

 فهرست منابع و مآخذ ۱۱۷

 

 الف) منابع داخلی۱۱۷

 

  ب) منابع خارجی۱۲۴

 

 پیوست­ها.۱۲۷

 

 پیوست شماره(۱).۱۲۷

 

مقدمه

 

 

 

آنچه را که طراحان و برنامه­ریزان درسی برای رشد و تربیت فراگیرندگان طراحی و  برنامه ­ریزی می­ کنند، «برنامه درسی ­رسمی»است. برنامه ­درسی­ به عنوان یکی از ستون­های الزامی سازه علوم­تربیتی نقش بی­بدیلی در عمل کردهای تربیتی داشته است و حتی پا را از قلمرو رسمی بودن بیرون گذاشته، فرایندهای غیر رسمی را در بر گرفته است(تقی پور وغفاری،۳۴:۱۳۸۸). صاحب­نظران، انواع متعددی برای مفهوم برنامه­ درسی، ارائه داده­اند برای نمونه، می­توان به نظر آیزنر[۱](۱۹۹۴) اشاره کرد که برنامه ­های هم­زمان اجرا شده در امکان آموزشی را به سه دسته برنامه رسمی، پنهان و پوچ تقسیم می­نماید.

 

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.
  • بیان مسأله:

برنامه ­درسی[۲] به عنوان یک حوزه تخصصی، محدود به مجموعه ­ای از تجارب و یادگیرهای از پیش تعیین شده نیست. عوامل دیگری به طور اجتناب ناپذیر در کنار برنامه ­های رسمی وجود دارند که در بسیاری از جنبه­ها به طورگسترده، پایدارتر و نافذتر، درشکل­ گیری تجارب، انتقال افکار، نگرش­ها، ارزش ها و اعمال و رفتار دانش­ آموزان تاثیر می­گذارند و نفوذ آنها کل فرایند تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار می­ دهند. چنین تجاربی را که در طی تحصیل در مدرسه و کلاس درس آموخته و درک می شود و جزء برنامه درسی از قبل تعیین شده نیست، برنامه ­درسی پنهان یا پیامدهای قصدنشده گویند که دارای آثار مثبت و منفی فراوان بر دانش­ آموزان است. کم توجهی و غفلت از آثار منفی می ­تواند تحقق اهداف والای تعلیم و تربیت را دچار مشکل سازد. گرچه این یادگیری­ها و تجارب، در برنامه­ درسی صریح و از پیش طراحی شده پیش بینی نگردیده، اما آنها یک برنامه درسی واقعی را تشکیل می دهند زیرا در زمره مهم­ترین و موثرترین محتواهای آموزشی هستند که دانش­ آموزان در مدرسه به طور طبیعی یاد می گیرند. این برنامه­ درسی در مدرسه آموزش داده می­شود و از تجارب داخل کلاس­ها، کتاب­خانه­ها، جشن­ها، و محیط اجتماعی مدرسه شکل می­گیرد( علیخانی و  مهرمحمدی،۴۰:۱۳۸۴).

 

بدون تردید یکی از مولفه­های بسیار مهم در شکل­ گیری مسئولیت­ پذیری دانش­ آموزان، در مدرسه برنامه­ درسی پنهان است دانش­ آموزان از طریق برنامه ­های درسی و به ویژه برنامه­ درسی پنهان با انواع دانش علمی، اجتماعی تاریخی، سیاسی و.و مهارتها و نگرش­های مختلفی همچون احترام، صداقت، همدردی ،وطن پرستی ، تعهد[۳]، انضباط ، رعایت قانون و مقررات و غیره آشنا می­شوند. (حسینعلی و غفاری،۱۳۸۸).  اگر در جهان بینی اسلام را نگاه کنیم و در پی آن باشیم که با دید اسلام، انسان را دنبال کنیم در تحلیل، نهایت به یک اصل می رسیم و آن اینکه انسان مسئول است مسئله تعهد و مسئولیت­ پذیری در انسان نه چون امری مربوط به علم اخلاق بلکه به عنوان یک ضرورت حیاتی محسوب می شود، این ضرورت در خصوصیات زیستی و زندگی جمعی انسان مبتنی است(پایدار،۱۰:۱۳۵۴).

 

مسئولیت یا مسئولیت­ پذیری به تنهایی اشاره به حس وظیفه­ شناسی، پاسخگوبودن و تعهد دارد. در یک دسته­بندی کلی می­توان مسئولیت­ پذیری را به انواع زیر تقسیم ­بندی کرد: ۱- مسئولیت­ پذیری درقبال خود ۲- مسئولیت­ پذیری در برابر خدا ۳- مسئولیت­ پذیری در برابر دیگران ۴- مسئولیت­ پذیری در برابر طبیعت(طالبی و خوشبین،۲۱۰:۱۳۹۱). اساس ایجاد حس مسئولیت در افراد به نخستین سالهای زندگی هر فرد بر می­گردد. هر انسان سالم که فرایند رشد متعادل و بهنجار را پشت سر گذاشته باشد در کنار همه احساس­های طبیعی و عاطفی دارای حس پذیرفتن پیامدهای رفتار و تصمیم­های خویش می­باشد(ابوطالبی،۲۸:۱۳۸۹).

 

از جمله تحقیقات که در ایران انجام شده است می­توان به پژوهش­های زیر اشاره کرد ؛ ” سبحانی نژاد”(۱۳۷۹) در پژوهشی که تحت عنوان “بررسی مسئولیت­ پذیری اجتماعی در برنامه­ درسی کنونی دوره ابتدایی ایران” یافته­ های این پژوهش نشان داد در محتوای دروس پایه­ های چهارم و پنجم ابتدایی بیشترین توجه به مسئولیت­های مدنی بوده است. درعین حال به دو بعد شناختی و عاطفی مسئولیت های اجتماعی به طور ناقص و به بعد عملکردی آن نیز هیچ گونه توجهی نشده است. پژوهش علوی (۱۳۸۳) تحت عنوان ” مطالعه توصیفی ابعاد جامعه ­شناسی برنامه­ درسی پنهان در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تبریز با تاکید بر هنجارهای روحیه علمی” تاکید اصلی پژوهش بر مقایسه هنجارها، نگرش­ها و باورهای برنامه­ درسی پنهان، با هنجارهای شناخته شده روحیه علمی و شیوه ­های اعمال آن می­باشد.

 

پژوهش بروغنی (۱۳۹۰) تحت عنوان”بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر عواطف دانش­ آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر سبزوار” در این تحقیق نقش مولفه­های نه گانه برنامه­ درسی

  • milad milad

۲-۲-۳. تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانه­ها ۲۶

 

۲-۲-۴. مزایای فناوری اطلاعات ۲۷

 

۲-۲-۵. انواع فناوری­های اطلاعاتی موجود در کتابخانه­ها. ۲۹

 

۲-۲-۵-۱. رایانه­ها ۲۹

 

۲-۲-۵-۲. اینترنت. ۲۹

 

۲-۲-۵-۳. اینترانت ۳۰

 

۲-۲-۵-۴. نرم­افزارهای کتابخانه­ای ۳۲

 

۲-۲-۵-۵. وب­سایت­های کتابخانه­ها ۳۳

 

۲-۲-۵-۶. منابع الکترونیکی ۳۴

 

۲-۲-۶. کتابخانه عمومی ۳۵

 

۲-۲-۶-۱. تعریف. ۳۵

 

۲-۲-۶-۱. تاریخچه شکل­ گیری کتابخانه­ های عمومی. ۳۵

 

۲-۲-۶-۳. اهداف. ۳۶

 

۲-۲-۷. ضرورت استفاده از فناوری­های نوین اطلاعاتی در کتابخانه­ های عمومی ۳۷

 

۲-۲-۸. مزایای به­کارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانه­ های عمومی. ۳۹

 

۲-۲-۹. اهداف کتابخانه­ های عمومی از به­کارگیری فناوری اطلاعات ۴۱

 

۲-۲-۱۰. تأثیر فناوری­های اطلاعاتی بر کتابخانه­ های عمومی. ۴۲

 

۲-۲-۱۰-۱. تأثیر فناوری اطلاعات بر درونداد. ۴۴

 

۲-۲-۱۰-۱-۱. فراهم­آوری منابع اطلاعاتی ۴۴

 

۲-۲-۱۰-۲. تأثیر فناوری اطلاعات بر برونداد. ۴۶

 

۲-۲-۱۰-۲-۱. دسترس­پذیری و بازیابی اطلاعات ۴۶

 

۲-۲-۱۰-۲-۲. واحد امانت. ۴۷

 

۲-۲-۱۰-۲-۳. اشاعه­ی اطلاعات گزینشی و آگاهی­رسانی جاری. ۴۸

 

۲-۲-۱۰-۲-۴. خدمات تحویل مدرک و امانت بین کتابخانه­ای ۴۹

 

۲-۲-۱۰-۳. تأثیر فناوری اطلاعات بر نقش و وظایف کتابداران. ۵۰

 

۲-۲-۱۱. نگرش به فناوری اطلاعات ۵۲

 

۲-۲-۱۲. عوامل فردی مؤثر بر نگرش افراد به فناوری اطلاعات ۵۴

 

۲-۳. پیشینه پژوهش ۵۴

 

۲-۳-۱. پیشینه‌ پژوهش در خارج از ایران. ۵۵

 

۲-۳-۲. پیشینه‌ پژوهش در ایران. ۶۳

 

۲-۳-۳. جمع‌بندی پیشینه‌ها ۷۱

 

فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

 

۳-۱. مقدمه. ۷۳

 

۳-۲. روش پژوهش. ۷۳

 

۳-۳. جامعه‌ی آماری پژوهش ۷۳

 

۳-۴. نمونه‌ی آماری و روش نمونه‌گیری ۷۳

 

۳-۵. ابزار گرد‌آوری داده‌ها ۷۵

 

۳-۶. روایی ابزار گردآوری داده­ ها ۷۶

 

۳-۷. پایایی ابزار گردآوری داده­ ها. ۷۷

 

۳-۸. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۷۸

 

فصل چهارم: یافته­ های پژوهش

 

۴-۱. مقدمه. ۸۰

 

۴-۲. بررسی ویژگی­­های جمعیت­­شناختی ۸۰

 

۴-۲-۱. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ۸۰

 

۴-۲-۲. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن. ۸۱

 

۴-۲-۳. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات. ۸۲

 

۴-۲-۴. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی. ۸۳

 

۴-۲-۵. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تجربه­ی استفاده از فناوری اطلاعات ۸۳

 

۴-۲-۶. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه­ی کار. ۸۴

 

۴-۲-۷. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شرکت در دوره­ های آموزشی فناوری اطلاعات ۸۵

 

۴-۳. یافته­ های مربوط به پرسش­های پژوهش. ۸۶

 

۴-۳-۱. نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات چگونه است؟ ۸۶

 

۴-۳-۲. آیا بین عوامل کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، پذیرش ، اعتماد به استفاده و نگرانی در کتابداران عمومی استان خوزستان با
نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات رابطه­ای وجود دارد؟. ۱۱۰

 

۴-۳-۳. آیا بین هر یک از پیش­بین­های جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، تجربه­ی استفاده از فناوری اطلاعات، سابقه­ی کار
در کتابخانه و شرکت در دوره­ های آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات
رابطه­ای وجود دارد؟. ۱۱۲

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه ­گیری

 

۵-۱. مقدمه ۱۲۶

 

۵-۲. بحث و نتیجه ­گیری در مورد پرسش‌های پژوهش ۱۲۶

 

۵-۳. پیشنهادهای پژوهش. ۱۴۴

 

۵-۴. پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده ۱۴۵

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  pipaf.ir  مراجعه نمایید.

فهرست منابع. ۱۴۷

 

پیوست‌ها. ۱۶۲

 

 

چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات و عوامل فردی مؤثر بر آن بوده که به روش پیمایشی، از نوع توصیفی- همبستگی انجام شده است. ابزار گردآوری داده­ ها، ترجمه­ی فارسی پرسش­نامه­ی نگرش به فناوری اطلاعات صراف و تمجن (۲۰۰۳) است. جامعه­ آماری پژوهش، شامل کلیه­ی کتابداران شاغل در کتابخانه­ های عمومی استان خوزستان (۳۳۴ نفر) می­باشد، که با بهره گرفتن از جدول
کرجسی- مورگان، ۱۷۹ نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از میان ۱۷۹ پرسشنامه‌ی پخش شده در بین نمونه آماری، ۱۴۵ پرسشنامه (معادل ۸۱ درصد) بازگشت داده شد و کار تجزیه و تحلیل یافته‌ها بر اساس تعداد مذکور انجام و برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنی‌داری رابطه­ها از آمار استنباطی (آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. روایی پرسش­نامه با بهره گرفتن از روایی صوری و هم­چنین از طریق محاسبه‌ی ضریب همبستگی هر یک از عامل­ها با نمره‌ی کل پرسش­نامه، مورد تأیید قرار گرفت. به منظور سنجش میزان پایایی پرسش­نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی کلی آن برابر با ۸۶/۰ به دست آمد، و تک­تک عوامل نیز از پایایی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج پژوهش نشان داد که ۳/۱۹ درصد (۲۸ نفر) از کتابداران، نگرش منفی و نسبتاً منفی و ۶/۸۰ درصد (۱۱۷ نفر) نگرش مثبت و نسبتاً مثبتی، نسبت به فناوری اطلاعات دارند. هم­چنین نتایج حاکی از این بود که بین عوامل کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، اعتماد به استفاده و پذیرش فناوری اطلاعات با نگرش به فناوری اطلاعات رابطه­ای مثبت و معنا‌دار؛ و بین نگرانی و نگرش به فناوری اطلاعات، رابطه­ای منفی و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی رابطه­ بین هر یک از پیش­بین­های جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، تجربه­ی استفاده از فناوری اطلاعات، سابقه­ی کار در کتابخانه و شرکت در
دوره­ های آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات، نشان داد که بین متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه­ی کار کتابداران در کتابخانه با نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات رابطه­ معناداری وجود ندارد. بین نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات و سن آنان رابطه­ منفی و معنادار، و بین تجربه­ی کتابداران در استفاده از فناوری اطلاعات و شرکت در دوره­ های آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات، رابطه­ مثبت و معناداری یافت شد.

۱-۱. مقدمه

 

دنیای مدرن امروز در حال تجربه­ی دگرگونی­های اساسی از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و دانایی­ محور، و از سازمان­های سنتی به سازمان­های یادگیرنده و دانایی مدار می­باشد. این­ گذار با بهره گرفتن از قابلیت­های فناوری اطلاعات صورت می­پذیرد (رهنمافرد، ۱۳۸۴، ص ۴۲). امروزه فناوری اطلاعات از مهمّ­ترین محورهای توسعه در جهان است و بسیاری از کشورهای جهان، توسعه­ی فناوری اطلاعات را یکی از اساسی­ترین زیرساخت­های توسعه­ی خود قرار داده­اند.

 

فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی جزء مهمی از جامعه ما شده ­اند (چیمیک[۱]، ۲۰۰۴؛ نقل در اولاتوی[۲]، ۲۰۰۹، ص ۱۲۷۲). پیشرفت­های فناوری اطلاعات و کاربرد آن در تمام ابعاد زندگی، جامعه­ امروز را با تغییراتی مواجه کرده است. جوامعی که به موقع و سریع اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده، تجزیه و تحلیل کرده و از نتایج آن­ها به درستی بهره­مند شده ­اند، همواره موفق­تر از دیگر جوامع هستند. ورود و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه، رشد انتشار اطلاعات را در پی داشته است،
به­گونه­ای که اطلاعات به سرعت به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس کاربران قرار می­گیرد. فضای مجازی، دنیای سایبری، جهان شبکه­ای و جامعه­ اطلاعاتی برخی از مفاهیمی هستند که با توسعه­ی فناوری به وجود آمده­اند. این اصطلاحات نشان از آن دارند که دنیا به سمتی پیش می­رود که فاصله­ها و مکان جغرافیایی، در دسترسی به اطلاعات معنا و مفهومی ندارند.

 

اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای سازمان­ها افزایش یافته و رشد و توسعه­ی آن احساس
می­شود، به­گونه­ای که امروزه تصور سازمانی بدون فناوری اطلاعات غیرممکن به نظر می­رسد. فناوری اطلاعات فرصتی است که می­توان با بهره گرفتن از آن دامنه­ی کسب و کار سازمان را توسعه بخشید و خدمات را گسترش داد و تسریع نمود. هم­چنین فناوری اطلاعات می ­تواند نقش مهمی در ارتقای
بهره­وری و کارآیی در سازمان­های مختلف دولتی یا خصوصی داشته باشد. سازمان­هایی که در آن­ها فرایند پیاده­سازی و استفاده از فناوری اطلاعات با موفقیت همراه باشد، با دستاوردهای قابل توجهی
رو به رو خواهند شد.

 

تحقیقات نشان می­ دهند که یکی از مهمّ­ترین دلایل تمایز سازمان­ها از یکدیگر، درجه­ به­کارگیری فناوری اطلاعات در فعالیت­های سازمانی است (صفدری، درگاهی، اشراقیان، و برزه­کار، ۱۳۹۰، ص ۲۵). از جمله سازمان­هایی که با تحول فناوری دچار دگرگونی­هایی در ساختار و روش انجام کار
شده ­اند، کتابخانه­ها هستند. کتابخانه­ها همواره از فناوری­های زمان خود تأثیر پذیرفته­اند. اختراع کاغذ و فراوانی آن، موجب تغییر نوع مواد کتابخانه­ای شد. به دنبال آن، اختراع چاپ دگرگونی در کتابخانه­ها به وجود آورد. دستنوشته­های نویسندگان که تا پیش از این با مشکلات زیاد استنساخ می­شد و در
نسخه­ های محدود توزیع و در اختیار علاقه­مندان قرار می­گرفت، در تعداد زیاد به چاپ رسید و در اختیار افراد بیشتری قرار گرفت. ظهور فناوری­های رایانه­ای تحول دیگری در کتابخانه­ها به وجود آورد. کاربردهای متنوع این فناوری­ها موجب شد تا کتابخانه­ها اقدام به خودکارسازی فرایندهای خود کنند. در واقع می­توان گفت که کتابخانه­ها با گذشت زمان از انبارهای مملو از مدارک به مراکز ارائه­ خدمات تبدیل شده ­اند، که به تمامی متخصصان و غیرمتخصصان در بهره ­برداری از مجموعه­های مفید و مورد نیاز کمک می­ کنند.

 

بقایی (۱۳۸۴، ص ۲) سرعت، حافظه­ بسیار وسیع، دقت بالا در فراهم­آوری، صرفه­جویی در نیروی انسانی، انباشت و بازیابی اطلاعات به مدد رایانه و امکان روزآمد کردن اطلاعات، را از دلایل استفاده­ی کتابخانه­ها از فناوری اطلاعات بیان کرده است.

 

کتابخانه­ های عمومی که از مهمّ­ترین نهادهای فرهنگی جامعه هستند، فناوری­های نوین اطلاعاتی را جذب، استفاده و ترویج نموده ­اند. اینترنت و قابلیت دسترسی آن به دنیای اطلاعات، کتابخانه­ های عمومی را به فناوری و وسایلی مجهز نموده که به لحاظ کیفی با امکانات گذشته­ی آن­ها قابل قیاس نیست. با وجود اینترنت، کتابخانه­ های عمومی این امکان را یافته­اند که خدمات اطلاعاتی خود را به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در اختیار عموم قرار دهند و در واقع این فرصت را دارند که دروازه­ی ورود به دنیای اطلاعات الکترونیکی باشند.

 

فناوری اطلاعات با تغییراتی که در روند ذخیره، بازیابی و مدیریت اطلاعات ایجاد کرده، نقش کتابداران و شکل­های مختلف خدمات کتابخانه­ها را نیز تغییر داده و آن­ها را از بافت سنتی خود خارج نموده است. تحولات فناوری، تجربه­ای پیچیده برای کتابداران بوده است. این تحولات با جهش­هایی به سمت جلو و هم­چنین لحظاتی مملو از مشکلات همراه است. از ابتدای کاربرد فناوری­ اطلاعات در کتابخانه­ها، همواره مخالفان و موافقانی، با کاربرد این فناوری­ها وجود داشته اند. برخی هوادار چنین تغییراتی هستند و برخی دیگر دچار نگرانی­هایی در برابر اعمال چنین تغییراتی می­شوند.

 

نیروی انسانی مخاطب اصلی فناوری اطلاعات است. سرمایه ­گذاری کتابخانه­ها در حوزه­ فناوری اطلاعات زمانی مؤثر خواهد بود که فناوری­های جدید توسط کتابداران پذیرفته شوند و چنانچه کتابداران در برابر تغییرات حاصل از فناوری مقاومت کنند، سرمایه ­گذاری در حوزه­ مورد نظر بی­نتیجه
خواهد ماند. نگرش، از مهمّ­ترین عوامل پیش ­بینی کننده­­ پذیرش فناوری­ها می­باشد (بیلر و ریچی[۳]، ۲۰۰۲؛ نقل در موغلی، طالبی، و صیف، ۱۳۹۰، ص ۳۴). پیاده­سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در
کتابخانه­ها تا حد زیادی به نگرش کتابداران به این فناوری­ها بستگی دارد (رمضان[۴]،۲۰۰۴ ، ص ۴۴۰).

 

نگرش فرد در مورد یک موضوع، می ­تواند بر رفتار وی نسبت به آن موضوع تأثیرگذار باشد.
هم­چنین اهمیتی که مدیران برای استفاده­ی صحیح از فناوری­­ قائل هستند، در کاربری آن­ نقش      مهمی دارد. مدیران دارای نگرش مثبت، خود موتور محرکی در استفاده از فناوری­ اطلاعات به حساب می­آیند.

 

اهمیت به­کارگیری فناوری­های­ اطلاعاتی در زمینه ­های مختلف بر کسی پوشیده نیست. توجه به این امر، کتابخانه­ها و کتابداران را ملزم به همگام  شدن با این فناوری­ها می­دارد. پس برای این همگامی، آگاهی از نگرش کتابداران نسبت به فناوری­ اطلاعات امری ضروری به نظر می­رسد، تا کتابخانه­ها بتوانند در عصری که به عصر اطلاعات و ارتباطات موسوم است به گونه­ای مؤثر عمل کنند.

 

 

 

۱-۲. بیان مسأله

 

کتابخانه­ها در ایران از مدت­ها قبل سرمایه ­گذاری در زمینه­ فناوری اطلاعات را آغاز کرده­اند، و در توسعه هر چه بیشتر آن می­کوشند. هدف از این سرمایه ­گذاری­ها، بهبود بهره­وری فردی و در نهایت بهره­وری سازمانی است. با این حال شواهد نشان می­ دهند که ناکامی در این سرمایه ­گذاری­ها در مقایسه با توفیق در آن­ها رایج­تر بوده است (ناخدا، حری، و کرمدوست، ۱۳۸۴، ص ۸۸). علی­رغم مزایایی که کاربرد فناوری اطلاعات برای کتابخانه­ها داشته، آن­ها با مسائل و مشکلات مربوط به کاربرد آن از جنبه­ های گوناگون مانند فردی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی روبه­رو شده ­اند.

 

کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات در زمینه ­های متنوعی مانند شهر الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی با سرعت  در حال گسترش می­باشند. به همین دلیل دولت­ها با ایجاد زیرساخت­های مناسب، رشد و توسعه­ی فناوری اطلاعات را تسریع نموده ­اند. سازمان­ها نیز برای بهره­ گیری از مزایای فناوری اطلاعات، تمهیداتی اندیشیده­اند که یکی از آن­ها
طرح­های جامع فناوری اطلاعات است. نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور با نگاهی نوین به فناوری اطلاعات به ­عنوان ابزار اصلی تحول در سازمان­های امروز، با تعریف پروژه­ی تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و به­کارگیری مشاور دارای تجربه در طراحی سیستم­های بر پایه­ فناوری اطلاعات در سازمان­های فرهنگی و استفاده از توانمندی­های علمی و اجرایی موجود در داخل و خارج کشور، در راستای حصول اهداف زیر گام برمی­دارد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • مکانیزاسیون فرایندهای کلیدی و عملیاتی؛
  • دستیابی به سیستم­های تعاملی رزرو و سفارش الکترونیکی منابع کتابخانه؛
  • ارائه­ خدمات الکترونیکی متنوع برای اعضا؛
  • تهیه­ نسخ الکترونیکی از منابع نایاب کتابخانه؛
  • دسترسی آسان به منابع پرتقاضا برای همه و از همه جا؛
  • جست و جوی سریع در پایگاه­های اطلاعاتی داخلی و خارجی؛
  • حفاظت و نگهداری از اصل منابع به­طور مناسب­تر؛
  • توانایی پاسخگویی مناسب­تر به نیازهای مراجعان؛ و
  • صرفه جویی در زمان مراجعان و کتابداران (رهنمافرد، ۱۳۸۴، ص ۴۶).

هم­چنین در سند چشم­انداز نهاد کتابخانه­ های عمومی ایران در سال ۱۴۰۴ آمده است که این نهاد در بهره­ گیری از فناوری­های نوین اطلاعاتی با ایجاد کتابخانه­ های ترکیبی از طریق

  • milad milad

۱-۱۰ نمونه گیری پژوهش۱۶

 

۱-۱۱ ابزار گردآوری پژوهش.۱۶

 

 

 

فصل دوم: مبانی نظری.۱۸

 

۲-۱ مقدمه۱۹

 

۲-۲ دانشگاه، مرکز اصلی پژوهش۲۰

 

۲-۳ کتابخانه دانشگاهی اساسی ترین نهاد آموزشی۲۲

 

۲-۴ کارکرد و اهداف کتابخانه دانشگاهی۲۳

 

۲-۴-۱ مجموعه۲۳

 

۲-۴-۲ دسترسی به منابع.۲۳

 

۲-۴-۳ کاربرد درون سازمانی۲۴

 

۲-۴-۴ آموزش استفاده کنندگان.۲۴

 

۲-۴-۵ ذخیره و نگهداری.۲۴

 

۲-۵ نقش آموزشی کتابخانه دانشگاهی۲۴

 

۲-۶ کتابخانه های دانشگاهی نوین۲۶

 

۲-۷ کتابخانه های دانشگاهی در آینده۲۸

 

۲-۸ کتابخانه های دانشگاهی نوین۲۸

 

۲-۹ اهمیت استاندارد۲۹

 

۲-۹-۱ نقش استانداردها در کتابداری و اطلاع رسانی.۳۰

 

۲-۹-۲ استانداردهای رایج در کتابداری و اطلاع رسانی۳۱

 

۲-۱۰ انجمن کتابخانه های دانشگاهی و مرجع.۳۷

 

۲-۱۱ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران۴۰

 

۲-۱۱-۱ اهداف و وظایف کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.۴۰

 

۲-۱۱-۱-۱ استانداردها۴۱

 

۲-۱۲ استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران.۴۳

 

۲-۱۲-۱ تاریخچه.۴۳

 

۲-۱۲-۲ شیوه کار.۴۵

 

۲-۱۲-۳ هدف و پوشش۴۶

 

۲-۱۳ پیشینه پژوهش در ایران۴۷

 

۲-۱۴ پیشینه پژوهش در خارج از کشور۵۳

 

۲-۱۵ جمع بندی پیشینه پژوهش۵۷

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش۵۸

 

مقدمه۵۹

 

۳-۱ روش پژوهش.۵۹

 

۳-۲ جامعه پزوهش۵۹

 

۳-۳ نمونه گیری پژوهش.۶۰

 

۳-۴ ابزار گردآوری پژوهش.۶۰

 

۳-۵ روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها.۶۱

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.۶۲

 

مقدمه۶۳

 

۴-۱ یافته های پژوهش۶۳

 

۴-۱-۱ وضعیت کمّی مجموعه کتابخانه های دانشگاهی سبزوار۶۶

 

۴-۱-۲ بررسی کمّی عناوین نشریات کتابخانه های دانشگاهی سبزوار۶۸

 

۴-۱-۳ بررسی کمّی مجموعه دیداری-شنیداری کتابخانه های دانشگاهی سبزوار.۶۹

 

۴-۱-۴ مجموعه مورد نیاز جامعه پژوهش بر اساس فرمول استاندارد۷۰

 

۴-۱-۵ مقایسه مجموعه مورد نیاز جامعه پژوهش براساس فرمول استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران۷۳

 

۴-۱-۶ بررسی وضعیّت فضای مطالعه جامعه پژوهش.۷۴

 

۴-۱-۷ بررسی وضعیّت نیروی انسانی جامعه پژوهش.۷۵

 

۴-۱-۸ بررسی وضعیّت بودجه جامعه پژوهش۷۶

 

۴-۲ تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش۹۲

 

۴-۳ پاسخ به پرسش های پژوهش.۱۰۱

 

  فصل پنجم: نتایج پژوهش۱۱۱

 

۵-۱ خلاصه پژوهش۱۱۰

 

۵-۲ بحث و نتیجه گیری.۱۱۰

 

۵-۳ آزمون رتبه ـ علامتدار ویلکاکسون۱۱۲

 

۵-۴ تفسیر و بحث موارد معنی دار آزمون .۱۱۳

 

۵-۵ محدویت های پژوهش۱۱۵

 

۵-۶ پیشنهادهای کاربردی۱۱۵

 

۵-۷ پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده۱۱۶

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

منابع و مآخذ.۱۱۷

 

الف) فارسی۱۱۷

 

الف) غیرفارسی۱۲۰

 

پیوست ها.۱۲۲

 

پیوست ۱. معرفی شهرستان سبزوار۱۲۳

 

پیوست۲. معرفی دانشگاه های شهرستان سبزوار۱۱۹

 

پرسشنامه.۱۳۴

 

سوالات پرسشنامه.۱۳۸

 

مقدمه

 

گسترش روز افزون منابع اطلاعاتی و رشد منابع چاپی و الکترونیکی و محدودیت نیروی انسانی و اقتصادی نیاز به داشتن کتابخانه ای کار آمد در محیط یک دانشگاه را نمایان می سازد. در این راستا وظیفه و هدف اصلی کتابخانه های دانشگاهی حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه است و کتابخانه نیز ابزار تحقیق و آموزش به حساب می آید.کتابخانه های دانشگاهی که به عنوان بخشی از نظام آموزشی عالی هر کشوری محسوب می شوند نقش بسیار مهمی در گردآوری و انتقال اطلاعات علمی دارند. البته کتابخانه های دانشگاه های مدرن امروزی ، با در اختیار داشتن امکانات وسیع و مناسب می توانند در توسعه زمینه های مختلف دانش حتی در پیشرفت تمدن بشر نقش مهمی داشته باشند

 

برای تحول در کشور و حرکت به سوی توسعه واقعی در همه ابعاد آن، باید در دانشگاه ها تحول ایجاد کرد و بدون این تحول صحبت از توسعه مفهومی ندارد. تا زمانی که ما به انسانهای آگاه که در دانشگاه ها و مراکز علمی پرورش می یابند دست پیدا نکنیم، جامعه به توسعه مطلوب دست نخواهد یافت . باروری آموزش و ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاه ها و سرانجام گسترش مرزهای دانش ، به اعتلای کیفی خدمات کتابخانه ها بستگی دارد و این خود مستلزم برخورداری این کتابخانه ها از خدمات نیروی انسانی مناسب و کار آمد است
( فدایی، ۱۳۷۵ ).

 

توماس کارلایل[۱] فیلسوف مشهور،اعتقاد داشت که، “دانشگاه واقعی عبارت است از مجموعه ای از کتابها”.همچنین لوئیس شورز[۲]، رئیس گروه کتابداری دانشگاه فلوریدا[۳] در مورد نقش کتابخانه در بافت آموزشی دانشگاه نظریه ” کتابخانه دانشکده ای[۴] ” را ارائه می دهد که از کتابخانه به عنوان نهادی آموزشی که در آن دانشکده یک کتابخانه و کتابخانه یک دانشکده است یاد می کند (پریرخ،۱۳۸۰).

 

براساس نظرات ویلسون و تابر[۵] کتابخانه دانشگاهی که خوب اداره شود، فعالیت های خود را در مسیر اجرای عملکردهای دانشگاه قرار می دهد. کتابخانه دانشگاه با گردآوری و سازماندهی کتابها ، نسخه های خطی ، نشریات و سایر مواد، به حفظ دانش و عقاید، و نیروهای فعال در تدریس و پژوهش،  وهمچنین  گسترش
برنامه های دانشگاه کمک شایانی خواهد داشت.کتابخانه از طریق خدمات گوناگون مرجع و کتابشناختی ،باید  در هماهنگی هرچه بیشتر با انتظارها و نیازهای در حال تغییر کاربران( که برخاسته از ظهور فناوری های نوین و تولید فرایند اطلاعات است).باشد چرا که ماموریت کتابخانه دانشگاهی مدرن عمل کردن به عنوان ابزار پویای آموزشی می باشد(ترقی،۱۳۸۸).

 

کتابخانه ها باید به عنوان کانون های اصلی اطلاع رسانی و فناوری های مربوط به آن همگام بوده و مطابق با استانداردهای کتابخانه ای رشد نماید.در این راستا می توان از معیارهای معتبر جهانی به عنوان وسیله ای برای ارزیابی کتابخانه بهره گرفت و کتابخانه را مورد بررسی قرار داد.با توجه به گسترش کتابخانه ها و تاثیر تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی ، رعایت استانداردها در اداره امور کتابخانه ها و ارتقای سطح کمّی و کیفی خدمات کتابخانه ها، ملموس و از اهمیت خاصی برخوردار است. با به کارگیری استانداردها ، خدمات کتابخانه ها بهینه سازی
می شود (احمد زاده،۱۳۸۴).

 

توسعه آموزش عالی در ایران ، افزایش تعداد پذیرش دانشجو ، تنوع رشته های تحصیلی و ارتقاء درجات تحصیلات عالی در همه دانشگاه هاو از جمله دانشگاه های شهرستان سبزوار ، نیازها و تغییراتی را می طلبد. شناسایی و معرفی مشکلات و معضلات در جامعه پژوهش این تحقیق  وجود دارد و مقایسه این جامعه با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران نشان خواهد داد که تا چه اندازه با استانداردها فاصله وجود دارد و چگونه باید این فاصله ها را پر کرد.

 

۱ـ۱. بیان مسئله

 

کتابخانه های دانشگاهی به واسطه رسالتی که در راستای تربیت و آموزش نیروی انسانی عهده دار هستند بیش از هر زمانی نیازمند فراهم آوری، پردازش ، ارائه و اشاعه اطلاعات لازم به دانشجویانی هستند که این مهم مستلزم همگام شدن با آخرین انتشارات بومی و جهانی و همچنین دستیابی به فن آوری های لازم در این زمینه است که به نظرمی رسداین مسئله به دلایل گوناگون در کتابخانه های دانشگاهی کشور ما آنگونه که شایسته است تحقق نیافته و ضرورت دارد با انجام تحقیقات لازم بستری فراهم شود تا فعالیت این کتابخانه ها علاوه بر انطباق با استاندارد های موجود خدمات ارزنده تری به جامعه دانشگاهی ارائه کنند.

 

بنابراین در نظام های دانشگاهی نیز باید به این مهم توجه شود که وجود کتابخانه هایی با امکانات مناسب نه تنها قدرت یادگیری دانشجویان را به شکل غیر مستقیم افزایش می دهد بلکه اساساً دانشجویان را به سمت خلاقیّت و نوآوری هدایت می کنند. همخوانی امکانات و تجهیزات و همچنین وجود نیروی انسانی کارآمد ، اصلی است که در کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کافی قرار نگرفته و همین مسئله سبب می شود تا کتابخانه های دانشگاهی در راه رسیدن به اهداف واقعی خود کاملا منطبق نباشند.وجود چنین مشکلاتی ایجاب می کند تا با بررسی های لازم و شناخت موانع و مشکلات بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی این نوع از کتابخانه ها فراهم شود و مسئولین دانشگاه ها را در درک مناسب از ضرورت وجودی کتابخانه ها و شناخت مسائل و مشکلاتی که با آن دست به گریبانند، یاری کرد ( ترکیان تبار و دیگران ، ۱۳۸۸).

 

دراین تحقیق سعی برآن است که میزان کارآیی کیفی وکمّی کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوارکه زیرنظر وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی هستند طبق استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران ارزیابی گردد. بدین وسیله تصویری روشن و جامع از وضعیت کنونی کتابخانه های دانشگاهی ارائه داده می شود و ضمن این مقایسه نواقص و کاستی ها مشخص و بتوان در جهت رفع آن راهکارهایی مناسب ارائه داد.

 

مراعات کردن استانداردهای کتابخانه ها راه مطمئنی برای جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی و مهمتر از همه ارتقای خدمات کتابخانه ای به کاربران است.استانداردهای کتابخانه ای ضوابطی است که با بهره گرفتن از آن می توان خدمات کتابخانه را سنجش و ارزیابی کرد.استانداردهای کتابخانه ای را می توان به عنوان الگوی مطلوب راهکارهای نمونه، ملاک ارزشیابی، انگیزه ای برای توسعه و پیشرفت آتی و نیز به عنوان ابزارهای ضروری برای کمک به تصمیم گیری و عمل ، نه تنها برای کتابداران بلکه عموم افراد غیر کتابدار که به طور مستقیم با مقوله
برنامه ریزی و مدیریت کتابخانه ها و خدمات کتابخانه ای سروکار دارند، توصیف کرد.رعایت کردن استانداردها دو اصل مهم سازگاری سیستم ها و اشتراک منابع را که زیربنای خدمات نوین کتابخانه ای با کیفیت بالا محسوب
می شوند، تحقق می بخشد(ترقی،۱۳۸۸).

 

لزوم توجه به این مهم ، باعث شد که پژوهش حاضر در ارتباط با وضعیت کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار صورت گیردوباخدمات کتابداری و اطلاع رسانی مناسب در حد استانداردهای تدوین شده از سوی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مقایسه شود تا شاید با انجام اصلاحات لازم گامی در جهت رضایت اساتید و دانشجویان برداشته شود با انجام چنین تحقیقاتی و بدست آمدن نتایج آن می توان حداقل مسئولین
دانشگاه ها را نسبت به کمبود های موجود آگاه نموده و راهنمایی جهت انجام بهبود وضعیت ارائه کرد.

 

 ۱ـ۲. تعریف عملیاتی اجزای پژوهش

 

ارزیابی:” ارزیابی کیفیت منابع اطلاعاتی یک کتابخانه، که معمولاً بر اساس اهداف خاص یا نیازهای گروه های مورد نظر کتابخانه می باشد”(فیشر[۶]،۱۹۷۷).

 

کتابخانه دانشگاهی:یک کتابخانه یا تعدادی کتابخانه دانشکده ای که بوسیله یک دانشگاه برای استفاده دانشجویان و استادان همان دانشگاه تاسیس می شود و مدیریت ونگهداری آن نیزبا دانشگاه است  (سلطانی،۱۳۷۲).       

 

       استانداردها: با توجه به اینکه استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران بیشتر بر واقعیت های جامعه آماری مورد تحقیق نزدیکتراست بامشورت و نظر استاد محترم راهنما معیار محاسبه”، ویرایش دوم استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تدوین شیرین تعاونی ” دراین تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت.

 

کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار : تمام کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه های شهرستان سبزوار ( دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه حکیم سبزواری(تربیت معلم سابق) ، دانشگاه پیام نور و دانشکده های فنی و حرفه ای پسران و دختران ) جامعه این پژوهش را تشکیل می دهند.

 

 

 

۱ـ۳. پرسش های اساسی

 

 

 

 

  1. اهداف و وظایف کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار به چه میزان با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟
  2. سبک و شیوه مدیریت کتابخانه ها ی دانشگاهی شهرستان سبزوار به چه میزان با استانداردها
    کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟
  3. نیروی انسانی شاغل درکتابخانه های دانشگاهی شهر سبزوار به چه میزان با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟
  4. منابع موجود درکتابخانه ها (چاپی و غیرچاپی) به چه میزان با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟

ه. سازماندهی منابع به چه میزان با استانداردها مطابقت دارد؟

 

 

 

  1. خدمات کتابخانه ای کتابخانه های یاد شده ، به چه میزان با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟
  2. ساختمان و تجهیزات کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار به چه میزان با استانداردهای
    کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟
  3. بودجه تخصیص یافته به کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار به چه میزان با استانداردهای دانشگاهی ایران مطابقت دارد؟

۱ـ۴. هدف پژوهش

 

هدف این پژوهش بررسی وارزیابی وضعیت موجودکتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزواربراساس استانداردهای اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، مجموعه، سازماندهی منابع، خدمات، ساختمان و تجهیزات و بودجه کتابخانه های دانشگاهی ایران و مقایسه این شاخص های استاندارد، با جامعه پژوهش می باشد.

 

۱ـ۵. فایدۀ پژوهش

 

فواید حاصل از این پژوهش به شرح ذیل می باشد:

 

 

 

  1. ارزیابی کمّی و کیفی و شناسایی نقاط ضعف و قوت وضعیت موجودکتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار
  2. مقایسه و ارزیابی مجموعه کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار با شاخص های استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران، نشان خواهد داد که تا چه میزان با سطح استاندارد به لحاظ کمیّ و کیفی نزدیک هستند و تا چه حد فاصله و شکاف وجود دارد.
  3. آگاهی مسئولان امر و روسای دانشگاه ها از یافته های پژوهش ،که این امر می تواندباعث توسعه کمّی و کیفی مجموعه، فضا و همچنین آموزش یاجذب نیروی متخصص در مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها خواهد شد.

۱ـ۶. فرضیه پژوهش

 

وضعیت موجود در کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار با” استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران “مطابقت ندارد.

 

۱ـ۷. معرفی متغیرهای پژوهش

 

متغّیرهای مستقل

 

کتابخانه های دانشگاهی شهرستان سبزوار

 

           متغّیرهای وابسته

 

وضعیت اهداف و وظایف، مجموعه، نیروی انسانی، سازماندهی منابع، خدمات، ساختمان و تجهیزات

 

۱ـ۸. روش پژوهش

  • milad milad

۱-۵ اهداف جزئی پژوهش.۸

 

۱-۶ فرضیه ­های پژوهش.۸

 

۱-۶-۱ سوال پژوهش.۹

 

۱-۷ انواع متغیرها۹

 

۱-۸ تعاریف مفهومی و عملیاتی.۹

 

۱-۸-۱ تعلل­ورزی۹

 

۲-۸-۲ ارزش تکلیف.۹

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه­ی پژوهشی

 

۲-۱ پیشینه­ی نظری.۱۱

 

۲-۱-۱ تعریف تعلل­ورزی۱۱

 

۲-۱-۱-۱ انواع تعلل­ورزی۱۲

 

۲-۱-۱-۲ انواع افراد تعلل­ورز۱۳

 

۲-۱-۱-۳ حوزه­های اصلی تعلل­ورزی۱۵

 

۲-۱-۱-۴ علل تعلل­ورزی۱۶

 

۲-۱-۱-۵ فاکتورهای موثر در پاسخ فرد به تعلل­ورزی.۲۲

 

۲-۱-۱-۶ پیامدهای تعلل­ورزی۲۳

 

۲-۱-۱-۷ تفاوت تعلل­ورزی با تنبلی۲۴

 

۲-۱-۱-۸ علایم و نشانه­ های تعلل­ورزی۲۵

 

۲-۱-۱-۹ راهکارهایی برای مقابله با تعلل­ورزی۲۵

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  fumi.ir  مراجعه نمایید.

۲-۱-۱-۹-۱ مبارزه۲۵

 

۲-۱-۱-۱۰ تعلل­ورزی راهی برای مقابله۲۵

 

۲-۱-۱-۱۱ نظریه­ های تعلل­ورزی.۲۶

 

۲-۱-۱-۱۲ شیوع تعلل­ورزی۲۷

 

۲-۱-۲ تعریف ارزش تکلیف۲۸

 

۲-۱-۲-۱ چگونگی شکل­ گیری نظریه­ های انتظار-ارزش.۲۸

 

۲-۱-۲-۱-۱ شکل­ گیری سازه­ی انتظار.۲۹

 

۲-۱-۲-۱-۲ شکل­ گیری سازه­ی ارزش۲۹

 

۲-۱-۲-۱-۳ شکل­ گیری سازه­ی سطح انتظار۳۰

 

۲-۱-۲-۲ نظریه­ی انتظار-ارزش اتکینسون۳۰

 

۲-۱-۲-۲-۱ برایند گرایش در مدل اتکینسون.۳۱

 

۲-۱-۲-۲-۲ مدل ه­ی چهار قطبی در نظری اتکینسون.۳۳

 

۲-۱-۲-۳ نظریه­ی انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد۳۴

 

۲-۱-۲-۳-۱ مؤلفه­ های نظریه­ی اکلزو ویگفیلد.۳۴

 

۲-۱-۲-۳-۱-۱ انتظار و ارزش۳۴

 

۲-۱-۲-۳-۱-۲ خودطرحواره­ها، اهداف، حافطه­ی هیجانی، و دشواری فرد از تکلیف۳۵

 

۲-۱-۲-۳-۱-۳ ادراک فردی از محیط اجتماعی و تفاسیر فرد برای رخدادهای گذشته.۳۶

 

۲-۱-۲-۳-۱-۴ زمینه­ فرهنگی، رفتارهای اجتماعی کننده و رخدادهای گذشته۳۶

 

۲-۱-۲-۴ مولفه­های ارزش تکلیف۳۶

 

۲-۱-۲-۴-۱ ارزش اهمیت۳۶

 

۲-۱-۲-۴-۲ علاقه درونی.۳۷

 

۲-۱-۲-۴-۳ ارزش کاربردی.۳۷

 

۲-۱-۲-۴-۴ هزینه­ها۳۷

 

۲-۱-۲-۵ تاثیر رشد بر سازه­ی ارزش۳۸

 

۲-۱-۲-۵-۱ تغییرات شناختی.۳۸

 

۲-۱-۲-۵-۲ تغییرات محیطی.۳۹

 

۲-۱-۳ پیشینه­ی تجربی پژوهش.۳۹

 

۲-۱-۴ جمع­بندی نهایی.۴۸

 

فصل سوم: روش انجام پژوهش

 

۳-۱ مقدمه.۵۱

 

۳-۲ روش پژوهش۵۱

 

۳-۳ جامعه­ آماری۵۱

 

۳-۴ حجم نمونه و روش نمونه گیری ۵۱

 

۳-۵ ابزار جمع­آوری اطلاعات۵۲

 

۳-۵-۱ مقیاس تعلل­ورزی تاکمن۵۲

 

۳-۵-۲ مقیاس ارزش تکلیف.۵۲

 

۳-۶ روش اجرای پژوهش.۵۳

 

۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها۵۳

 

فصل چهارم: یافته­ های پژوهش

 

۴-۱ مقدمه.۵۵

 

۴-۲ یافته­ های توصیفی۵۵

 

۴-۳ یافته­ های استنباطی.۵۸

 

۴-۴ پیش فرض های همبستگی پیرسون۵۸

 

۴-۵ پیش فرض های رگرسیون خطی چند گانه۶۲

 

۴-۶ یافته­ های جانبی۶۵

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه ­گیری

 

۵-۱ مقدمه.۶۹

 

۵-۲ تبیین یافته­ ها۶۹

 

۵-۳ محدودیت­های پژوهش۷۸

 

۵-۴ پیشنهادها.۷۹

 

۵-۴-۱ پیشنهادهای پژوهشی۷۹

 

۵-۴-۲ پیشنهادهای کاربردی۷۹

 

فهرست منابع

 

منابع فارسی.۸۱

 

منابع انگلیسی۸۶

 

پیوست­ها

 

پیوست۱ پرسش­نامه­ی تعلل­ورزی۸۹

 

پیوست۲ پرسش­نامه­ی ارزش تکلیف۹۰

 

چکیده­ی انگلیسی۹۱

 

مقدمه

 

در قرن ۲۱ به دلیل تنوع گسترده­ی محیط و تغییرات مداوم، مدیریت موثر فردی با چالشهای فراوانی روبه رو شده است. در چنین شرایطی سرعت عمل، نقش تعیین کننده ای در کارایی و اثربخشی فردی یافته است. بزرگنمایی که گاه یک ثانیه زودتر کلیک کردن بر موس، سرنوشت افراد و سازمانها را تغییر می دهد و لحظه ای غفلت و تعلل­ورزی صدمات بسیاری بر آنها وارد می­سازد. بنابراین به نظر می رسد استفاده درست از زمان و انجام کارها در موعد مقرر، یک الزام فردی و سازمانی است؛ مطلب مهمی که در بسیاری از زمانها فراموش می­شود و اثرهای نامطلوب بر جای می­گذارد. بسیاری از افراد از تعلل رنج می برند. کافی است با دیدی واقع بینانه، عملکرد روزانه خود را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دریابیم که بسیاری از ما نیز از تعلل­ورزی خود صدمه می بینیم. این مشکل تنها مختص افراد خاصی نیست، بلکه شخصیت های بنامی، مانند: لئوناردو داوینچی (نقاش)، سنت آگوستین (فیلسوف)، داگلاس آدامز (نویسنده) و ساموئل تایلور (شاعر) نیز به تعلل­کاری مشهور بوده اند. تعلل ورزی یک مانع بزرگ بر مسیر زندگی ماست. پیشرفت ما را کند کرده و گاهی به طور کلی ما را از مسیر زندگی­مان خارج می­ کند (باسکو، ۲۰۱۰). تعلل تقریباً همیشه عوارض منفی بر بهره‌وری و بهزیستی افراد بر جا می گذارد. اگر چه هر کسی به گونه خاص تعلل­کاری می‌کند ولی بهترین تعریف تعلل می تواند این باشد: به تأخیر انداختن انجام کار، بدون هیچ دلیل موجه (الیس و کناوس، ۲۰۰۲)۰ بررسی‌های انجام شده، نشان می دهند که تعلل برای ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد همیشگی و به عنوان یک مشکل مطرح است (استیل،۲۰۰۳). بر همین اساس لازم است این مشکل موشکافی شده، علل آن شناسایی و راه حل­های بهینه برای کاهش آن ارائه شود.

 

 ۱-۲ شرح و بیان مسئله­ پژوهش

 

به نظر می­رسد تعلل­ورزی[۱]یکی از واقعیات بی­چون وچرای زندگی است که در بین اقشار و مشاغل مختلف وجود دارد. تعلل­ورزی به معنای به تعویق انداختن امری به دلیل ناخوشایندی یا ملال­آوری آن است­ (فرهنگ نامه­ی کمبریج[۲]، ۲۰۰۳). واژه لاتین تعلل، مرکب از دو کلمه «پرو» و «کراسینوس» از ریشه لاتین به معنی «به تعویق انداختن تا صبح» است. این واژه معادل تعلل ورزی، سهل انگاری، به تعویق انداختن و این دست و آن دست کردن می باشد (الیس[۳]و جیمز نال ،۱۳۸۲). درباره تعلل­ورزی تعریف واحد پذیرفته شده­ای وجود ندارد و هر یک از صاحب­نظران از منظر خود به این موضوع نگریسته، تعریفی از آن ارائه کرده که به برخی اشاره می شود:

 

الیس و کناس[۴] (۲۰۰۲، به نقل از کاظمی، فیاضی، کاوه، ۱۳۸۹)، تعلل را تمایل به اجتناب از فعالیت، واگذار کردن انجام کار به آینده و استفاده از پوزش­خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف کرده­اند. استیل[۵] (۲۰۰۳)، تعلل را عقب انداختن انجام عملی به دلیل ناخوشایندی و ملال آوری آن تعریف می کند. از نظر فراری[۶] و تیس[۷] (۲۰۰۰)، نیز تعلل مبین تأخیر در آغاز یا ادامه کار است. تعلل دزد زمان توصیف می شود، حتی به اعتقاد برخی افراد، تعلل سارق زندگی است (دوبینز و پتمن[۸]، ۱۹۹۸، به نقل از فیاضی و کاوه، ۱۳۸۸). تعلل در اصل مبین نبود خود مدیریتی است ، بدین معنی که فرد وقت خود را از راه انجام کارهایی بی فایده می دزدد ، اما هنگام مرگ، حاضر است به هر بهایی زمان را خریداری کند تا لحظه ای بیشتر زنده بماند.

 

تعلل از دیدگاه نظریه های متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. نظریه های رفتاری، تعلل را بر اساس اصول پاداش و تنبیه اسکینر تبیین می کنند. بنابراین چنانچه فعالیتی برای آنها پیامد فوری نداشته باشد، در انجام آن تعلل می ورزند. نظریه های شناختی- رفتاری، تعلل را از دیدگاه باورها و فرایندهای شناختی  بررسی می کنند و بر شناخت و کشف تفکر غیرمنطقی زیربنایی آن متمرکز می شوند. نظریه های روان پویایی و روان تحلیلگری کلاسیک نیز، تعلل را نمادی از بازگشت سمبولیک به تعارض های روانی- جنسی دوره کودکی می دانند و نظریه پردازان انگیزشی معتقدند تعلل ورزی به این دلیل روی می دهد که افراد تعلل ورز به تکالیف و فعالیت های دیگری به غیر از تکلیفی که برای آنها در نظر گرفته شده است علاقمندند (شوارتز[۹] ،۲۰۰۷، به نقل از کاظمی و همکاران ۱۳۸۹). بررسی‌های انجام شده، نشان می دهند که تعلل برای ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد همیشگی و به عنوان یک مشکل مطرح است. میزان تعلل ورزی تحصیلی مشکل آفرین در بین دانشجویان حدأقل ۷۰ تا ۹۵ درصد برآورد شده است (استیل، ۲۰۰۷). ﺗﻌﻠﻞورزی ﺣﺎد در ۲۰ ﺗﺎ ۳۰ درﺻﺪ داﻧـﺸﺠﻮﯾﺎن برآورد شده است­(ﻣـﮏﮐـﺎون  وﺟﺎﻧﺴﻮن[۱۰]، ۱۹۹۱، به نقل از هاشمی و همکاران، ۱۳۹۱).

 

«تعلل­ورزی» به هر نحوی که باشد رفتاری نامطلوب و نکوهیده است که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در­می­آید. پس باید با آن مبارزه کرد زیرا پیامدهای تأخیر در کار، برای خود شخص نیز رنج آور است و احساسی که از این تأخیر ایجاد می­شود؛ علاوه بر زیان­های پیش بینی شده ونشده، شرمساری و بیزاری از خویشتن را نیز دربر دارد (الیس، و نال، ۱۳۸۲).

 

در نظریه انگیزشی، اﻓﺮاد تعلل­ورز به دلیل تنفر از انجام تکلیف، تمایل دارند آن را به تعویق اندازند و در نتیجه به دلیل ناتوانی در انجام تکلیف، خودکارآمدی پایینی دارند. از نظر پژوهشگران دیدگاه انگیزشی دلایل عمده­ی تعلل­ورزی عبارتند از:

 

 

  • ارزش نسبتا پایین تکالیف دراز مدت
  • انتظار نسبتا پایین افراد سهل­انگار برای انجام تکالیف به صورت موفقیت­آمیز

به صورت دیگر نظریه انگیزشی در قالب مدل های انتظار – ارزش[۱۱] مطرح می شود، در این مدل ها، ارزش تکلیف[۱۲]، به دلایل مختلفی که دانش آموز در مورد علت پرداختن به تکلیفی ارائه می دهد اشاره دارد­ (سیمیاریان، سیمیاریان، و ابراهیمی قوام، ۱۳۹۰). در مدل اکلز[۱۳] (۱۹۸۳) ارزش  تکلیف بعنوان انگیزه برای تعامل در فعالیت های مختلف تعریف شده است. ارزش تکلیف یک مولفه چند بعدی است که از چهارمولفه جداگانه که شامل: ارزش اهمیت[۱۴]، ارزش ذاتی (علاقه)[۱۵]، ارزش کاربردی[۱۶] و هزینه[۱۷] می باشد، تشکیل می شود. ارزش تکلیف سنجش یادگیرنده از ارزیابی هایش،  میزان علاقه، میزان اهمیت و میزان مفید بودن تکلیف می باشد. سازه ارزش با پاسخ به این سوال سروکار دارد :«آیا من می خواهم این کار را انجام دهم؟ چرا؟ دانش آموزان ممکن است برای کاری که می خواهند انجام بدهند دلایل مختلفی مثلآ اینکه کار مورد نظر جالب است ، آن را دوست دارند یا اینکه فکر می کنند به دلیلی برای آنها مفید یا مهم است ­(پینتریج  و شانک[۱۸]، ۲۰۰۲).

 

استیل (۲۰۰۷) در یک فرا تحلیل علل و اثرات احتمالی تعلل­ورزی را با متغیرهای متعدد مورد بررسی قرار داده است. یافته های وی نشان داد که بیزاری از تکلیف ، تأخیر در تکلیف پیش بینی کننده های قوی برای تعلل­ورزی هستند. او نیز یکی از ویژگی های تأثیرگذار بر تعلل ورزی را بیزاری از تکلیف می داند به باور استیل، کارهایی که جذابیت کمتری برای فرد دارند، بیشتر به تعویق انداخته می شود.

 

هر فردی تلاش می کند که از محرک های آزارنده اجتناب کند. بنابراین هرچه یک موقعیت آزارنده تر باشد فرد بیشتر از آن اجتناب خواهد کرد. پس اگر افرادی کاری را ناخوشایند بدانند تمایل بیشتری به تعویق انداختن آن دارند (ارپن[۱۹]، ۱۹۹۸).

 

همچنین بر طبق نظر فراری، جانسون، و مک­کاون (۱۹۹۵)، تعلل در اکثر افراد جامعه، صرف نظر از جنسیت آنها، شایع است و بسیار نادر هستند افرادی که دچار این مشکل نباشند. ظاهرا با بالا رفتن سطح تحصیلات نیز بر شیوع تعلل افزوده می­گردد؛ چنانچه میزان شیوع آن در مردم عادی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد (هاریوت[۲۰] و فراری، ۱۹۹۶) و در جمعیت دانشگاهی بین ۴۶ درصد (سولومون و روثبلوم، ۱۹۸۴) تا ۹۵ درصد (الیس و کناوس، ۱۹۹۷) است.

 

با توجه به وجود رابطه ارزش تکلیف با تعلل ورزی که ظاهر یافته های پیشین نشان می دهد و به دلیل کمبود تحقیقات در زمینه ی علل و پیش بینی کننده های تعلل ورزی، و به دلیل وجود تناقضات پژوهشی در زمیته­ی تاثیر جنسیت بر میزان تعلل­ورزی تحصیلی، پژوهش حاضر درصدد برآمده است به این سوال پاسخ دهد که هر یک از متغیر های  ارزش تکلیف: ارزش اهمیت، ارزش ذاتی، ارزش بیرونی (کاربردی) و هزینه در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی  چه سهمی دارد؟

 

۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

 

تعلل ورزی پدیده­ای جدید نیست، چرا که ویلیام جیمز ارزش روانشناختی آن را ۱۲۰ سال قبل تشخیص داده بود. و روانشناسان معاصر نیز به ­طور فزاینده­ای علاقمند به هدایت تحقیقات در جهت توضیح تعلل­ورزی هستند. اما علی­رغم تحقیقات رو به رشد در این زمینه، هنوز در مورد علت تعلل­ورزی باید دانش خویش را گسترش بدهیم. از این رو تعلل­ورزی به عنوان یکی از موارد درک نشده بشریت باقی مانده است (استیل، ۲۰۰۰و فراری، ۱۹۹۴، به نقل از امامی،۱۳۹۰). بررسی پژوهش ها نشان می­دهد که روابط تعلل­ورزی با خودتنظیمی، خودکارآمدی و عزت نفس توجهات پژوهشی بیشتری را به خود اختصاص داده است که در این میان می­توان پژوهش های چو و چویی (۲۰۰۵)؛ دروما[۲۱]و همکاران (۲۰۰۳)؛ فراری (۲۰۰۱)؛ هایکوک، مک کارتی و اسکای[۲۲] (۱۹۹۸)؛ هاول[۲۳] و همکاران (۲۰۰۶)؛ سنکال، کوئسنر و والراند[۲۴](۱۹۹۵)؛ استیل (۲۰۰۷)؛ تاکمن[۲۵](۱۹۹۱) و والترز[۲۶](۱۹۹۵)

  • milad milad

۲- مبانی نظری یادگیری   ۱۵

 

۲-۱ نظریه‌ تداعی گرایی   ۱۵

 

۲-۲ نظریه‌های شناختی   ۱۷

 

۲-۳ نظریه یادگیری اجتماعی   ۱۸

 

۳- زبان و ماهیت آن   ۲۰

 

۴- مشخصه‌ های زبان   ۲۱

 

۴-۱                                            قراردادی بودن   ۲۱

 

۴-۲ جانشین سازی   ۲۲

 

۴-۳ زایایی   ۲۲

 

۴-۴ انتقال فرهنگی   ۲۲

 

۴-۵ تمایز  ۲۳

 

۴-۶ دو سطحی بودن   ۲۳

 

۵- مهارت‌های زبانی   ۲۳

 

۵-۱ مهارت گوش‌دادن   ۲۴

 

۵-۲ مهارت صحبت‌کردن   ۲۴

 

۵-۳ مهارت خواندن   ۲۵

 

۵-۴ مهارت نوشتن   ۲۵

 

۵-۵ فراگیری زبان   ۲۶

 

۶- فراگیری زبان اول   ۲۷

 

۷-۱عوامل موثر در فراگیری زبان اول   ۲۸

 

۷-۲ مراحل فراگیری زبان اول   ۳۰

 

الف) مرحله‌ی پیش‌زبانی   ۳۰

 

ب) مرحله‌ی زبانی: ۳۱

 

۸- یادگیری زبان دوم  ۳۲

 

۸-۱ عوامل موثر در یادگیری زبان دوم  ۳۳

 

۹- مبانی نظری یادگیری زبان دوم  ۳۶

 

۱۰- یادگیری اجتماعی زبان   ۴۱

 

۱۰-۱ رویکرد کل گرا ۴۲

 

۱۰-۲ آموزش زبان توانش محور  ۴۳

 

۱۰-۳ آموزش ارتباطی زبان   ۴۴

 

۱۱-۴ رویکرد طبیعی   ۴۶

 

۱۱- یادداری(یادسپاری)  ۴۹

 

۱۲- رویکرد های آموزشی زبان انگلیسی   ۵۰

 

۱۲-۱ روش دستور- ترجمه  ۵۰

 

۱۲-۲ روش مستقیم  ۵۱

 

۱۲-۳ روش دیداری- گفتاری   ۵۱

 

۱۲-۴ روش آموزش بدون کلام  ۵۲

 

۱۲-۵ روش تلقینی   ۵۲

 

۱۲-۶ یادگیری زبان اجتماعی   ۵۳

 

۱۲-۷ روش پاسخ به حرکات فیزیکی   ۵۴

 

۱۲-۸ رویکرد ارتباطی   ۵۴

 

۱۳- تعریف موسیقى   ۵۵

 

۱۴- پیدایش موسیقى   ۵۷

 

۱۶- پیشینه مطبوعات موسیقى در ایران   ۵۹

 

۱۶-۱ دوره اول ۱۳۱۸-۱۳۳۱   ۵۹

 

۱۶-۲ دوره دوم ۱۳۳۱-۱۳۵۵   ۶۲

 

۱۶-۳ بعد از انقلاب اسلامى   ۶۳

 

۱۷- اثرات موسیقی بر مغز  ۶۶

 

۱۸- موسیقی درمانی   ۷۱

 

۱۹- احساسات و هیجانات موسیقی   ۷۶

 

۲۰- کارکردهای موسیقی   ۷۷

 

۲۱- اهمیت موسیقی در دیدگاه های جامعه شناسی   ۸۳

 

۲۲- سابقه علمـــی پیشینه تحقیق در ایران و خارج از کشور  ۸۴

 

۲۲-۱ پیشینه تحقیق در ایران   ۸۴

 

۲۲-۲ پیشینه تحقیق درخارج از کشور  ۸۷

 

فصل سوم.

 

۱- مقدمه  ۹۱

 

۲- روش انجام تحقیق   ۹۱

 

۳- جامعــه آمــاری   ۹۳

 

۴- حجم نمونه و روش نمونه گیری   ۹۳

 

۵- روش و ابزار جمع آوری اطـلاعات    ۹۳

 

۶- روش تحلیــل داده ها ۹۴

 

فصل چهارم.

 

۱- مقدمه  ۹۷

 

۲- یافته های پژوهش    ۹۷

 

۲-۱ یافته های توصیفی   ۹۷

 

۲-۲ یافته های استنباطی   ۹۸

 

فصل پنجم

 

۱- مقدمه  ۱۱۳

 

۲- خلاصه یافته ها ۱۱۳

 

۳- بحث و نتیجه گیری   ۱۱۴

 

۴- پیشنهادات    ۱۱۷

 

۴-۱ پیشنهادهای کاربردی   ۱۱۷

 

۴-۲ پیشنهادهای پژوهشی   ۱۱۸

 

۵- محدودیت های پژوهش    ۱۱۹

 

۵-۱ محدودیت های در اختیار پژوهشگر  ۱۱۹

 

۵-۲ محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر  ۱۲۰

 

منابع  ۱۲۱

 

– مقدمه

 

یادگیری زبان به عنوان توسعه یافته ترین ابزار ارتباطی با دیگر جوامع و فرهنگ های گوناگون همواره مورد توجه بشر بوده است و در این راستا همواره تلاش نموده با بهره گیری از امکانات و فنون مختلف، زبان دیگر ملت ها را فراگیرد و زبان خود را نیز به دیگران بیاموزد. در ادوار گوناگون نیازهای فراگیری زبان و نوع زبان خارجی که برای یادگیری انتخاب می شود متناسب با شرایط موجود همواره در تغییر است. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی زبان انگلیسی به عنوان وسیله ی ارتباطی انسان ها با فرهنگ ها و ملیت های متفاوت بدل شده و از آنجا که با پیشرفت وسایل ار تباط جمعی دنیای امروز به دهکده ای فرضی تبدیل شده نیاز بشر به فراگیری و دانستن این زبان مشترک بیش از پیش احساس می شود. هر چند سال هاست آموزش زبان انگلیسی در مدارس و آموزشگاه های تخصصی آموزش داده می شود اما همواره از کاستی هایی رنج برده و نتیجه ای کارآمد و ثمربخش نداشته است. از مهمترین دلایل این ناکارآمدی انتخاب شیوهایست که برای آموزش و فراگیری این زبان در نظر گرفته می شود. ما سواد زبانی را فرا می گیریم ولی زبان نمی دانیم! فراگیری زبان باید با شنیدن و صحبت کردن آغاز شود نه خواندن و نوشتن. نکته ی دیگر ایجاد شوق و لذت یادگیری است. فراگیری زبان انگلیسی باید با حس کردن شروع شود نه حفظ کردن. در نتیجه گزینش شیوه ای از آموزش که این ترتیب توالی را رعایت کند فتح بابی ست در فراگیری کارآمد زبان انگلیسی(نظری، ۱۳۹۱). استفاده از روش های نوین و د اینجا موسیقی می تواند شور و شوق مخاطب را برانگیزاند و بدین ترتیب یادگیری را پویا، پایا و پایدار می سازد.

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

۲- بیان مسأله

 

در دنیای امروز با توجه به نیاز روز افزون افراد به فراگیری زبان انگلیسی و توجه والدین به وضعیت یادگیری فرزندان خود و همچنین دقت آن‌ها به این مسأله که فرزندانشان این زبان را به شکلی مطلوب و پایدار فراگیرند، کیفیت یادگیری و تدریس زبان انگلیسی مرکز توجه قرار گرفته است.

 

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی، به طرز باور نکردنی باعث تشویش خاطر فراگیران می‌شود، به خصوص اگر شرایطی فراهم نباشد که آن‌ها زبان مقصد را در شرایط واقعی به کار برند. از مشکلاتی که معلمان در این کلاس‌ها با آن مواجه‌اند، کمبود اعتماد به نفس فراگیران برای مکالمه به زبان  مقصد و یا پاسخ به سؤال‌های مطرح شده در کلاس می‌باشد. در این کلاس‌ها زبان آموزانی را می‌بینیم که فقط بر روی صندلی نشسته‌اند و انتظار دارند که بیشتر معلم صحبت کند. در نتیجه این فراگیران بی‌علاقه و بی‌انگیزه شده و برخی مواقع به خاطر مشکلات مکالمه و بر قراری ارتباط باعث بروز مسائل انضباطی می‌شوند (آتیمولام[۱]، ۲۰۰۴).

 

با وجود سابقه ی طولانی آموزش زبان خارجی در کشورما ، هنوز ناکار آمدی این آموزش در مجهز کردن فراگیران به توانش ارتباطی کاملا محسوس است وتحقیقات نشان می دهد که آموزش رسمی نمی ­تواند پاسخگوی انتظار دانش آموزان از یادگیری زبان به عنوان یک ابزار ارتباطی باشد و آنها مجبورند برای رفع این نیاز خود به آموزشگاه های خصوصی زبان متوسل شوند (فکری، ۱۳۷۹ ؛ جوادی ،۱۳۸۰؛ رزمجو و ریاضی، ۲۰۰۶)؛ اما باید ابراز کرد بسیاری از آموزشهای موسسات آموزش زبان انگلیسی نیز کارآمدی لازم را ندارند.

 

به گفته‌ی ایمانی (۱۳۸۷) “یادگیری زبان به چند مسأله بستگی دارد. زبان مجموعه ای از مهارت‌هاست و از روش‌های نادرست یادگیری آن مجزا ساختن این مهارت‌هاست که انگیزه و علاقه‌ی زبان‌آموزان را دچار تنزل می‌کند. شیوه‌های سنتی یاددهی ـ یادگیری زبان بر همین اصل جداکردن مهارت‌های زبانی استوار است که سبب می‌شود نه تنها فراگیران با زبان مقصد ارتباط برقرار نکنند بلکه باعث تشویش و سردرگمی آن‌ها می‌شود. در صورتی زبان انگلیسی در زبان‌آموزان درونی می‌شود که به روش کاربردی ارائه شود. ما باید موقعیت‌های زبانی را برای فراگیران فراهم آوریم و مهارت‌های لازم را به آن ها آموزش دهیم”.

 

آموزش هر انسانی از طریق حواسی که او را با جهان خارج مرتبط می‌سازند صورت می‌گیرد و مهمترین حواس ارتباط دهنده‌ی انسان با محیط خارج، دیدن و شنیدن هستند. انسان از بدو تولد می‌بوید، می‌شنود، می‌بیند، لمس می‌کند، می‌چشد، ضبط می‌کند و جلوتر که آمد تحلیل می‌کند. یکی از موفق‌ترین راه‌های آموزش غیرمستقیم “هنر” است که به علت زیبایی و انتزاعی بودنش می‌تواند هر آموزشی را در لفافه‌ای حریر و در اوج اثرگذاری بر ذهن مخاطب بنشاند (اکبرلو، ۱۳۸۷).

 

آموزش موسیقی در دهه های اخیر به منزله راهبردی موثر برای افزایش توانمندیهای ارتباطی، شناختی و عاطفی به کار برده شده است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که پاسخهای موسیقیایی افراد ارتجالی ترین و طبیعی ترین واکنشهای وی به شمار می روند و در زمینه های مختلف یادگیری نقش مهمی دارند.  بررسی تاریخ موسیقی نیز نشان می دهد که در بسیاری از موارد موسیقی با ریاضیات مقایسه شده است. وجود چنین رابطه ای موجب شده است که بسیاری از پژوهشگران به بررسی رابطه­ بین آموزش موسیقی و توانایی یادگیری ریاضیات بپردازند. نتایج تحقیقات نیز نشان می دهد که موسیقی، توانایی ریاضی کودکان را به طور چشمگیری افزایش می دهد (ولیسفر، ۲۰۱۰، راشر، ۲۰۰۹، گوزاسیس، گان و کیشرن، ۲۰۰۷؛ هریس، ۲۰۰۷، وان، ۲۰۱۰؛ گرازیانو، پیترسون و شاو، ۱۹۹۹ به نقل از نورمحمدی، ۱۳۸۳).

 

وجود رابطه بین آموزش ریاضی و موسیقی محقق را بر آن داشت تا به بررسی این موضوع که آیا استفاده از موسیقی می تواند زمینه ساز یادگیری و یاداری بهتر زبان انگلیسی شود، بپردازد.

 

در چرخه ی آموزشی کنونی، این مخاطبان نمی توانند از زبان آموخته شده، در ارتباطات و به طرز کاربردی استفاده کنند، از این رو نوعی بازخورد منفی از آن دریافت کرده و بی علاقگی و بی انگیزگی به همراه ترس از اشتباه کردن، اعتماد به نفس آنها را در استفاده از زبان دوم از بین می برد. یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکل، استفاده از مواردی است که به فراگیران آرامش خاطرداده و مخاطبان به آن علاقه دارند می­باشد. با توجه به این مسئله بر آن شدیم تا از موسیقی به عنوان عنصری برای جلب توجه فراگیران و ایجاد آرامش خاطر برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم و تأثیرات آن را بر یادگیری و یاداری آموزش انگلیسی مورد سنجش قرار دهیم، باشد که بتوان از این رهگذری زمینه ای برای موفقیت هر چه بیشتر آموزش ایجاد نمود.

 

از سوی دیگر، محدودیت آموزش و پرورش در کشور ما، کاهش علاقه و انگیزه ی یادگیری و به دنبال آن ترک تحصیل و افت تحصیلی و بیزاری از ادامه ی تحصیل، منابع انسانی و مادی جامعه را تلف نموده و آثار نامطلوبی در زندگی فردی و اجتماعی دارد. افت تحصیلی و عدم علاقه به یادگیری، مخصوصاً یادگیری زبانی غیر از زبان مادری، ضرورت تحقیق و بررسی در این زمینه را پررنگ تر می سازد.

 

آنچه که در اینجا باید بدان توجه نمود این است که فراگیران ما شاید بتوانند مطالب ارائه شده را به راحتی و در مدت زمان کوتاهی بیاموزند، اما اینکه این مطالب تا چه مدت در ذهن آنها باقی بماند و به آنها این امکان را بدهد که در موقعیتهای مختلف از آن بهره بگیرند، جای تأمل دارد. به عبارتی توجه به یادگیری و «یادداری» با هم، در عرصه ی آموزش امری ضروری است.

 

«یادداری» اصطلاحی است که به میزان حفظ مطالب آموخته شده در حافظه ی بلندمدت و همچنین قابلیت کاربرد عملی آن اشاره دارد(جیمز و استوارت، به نقل از شاه بیگی، ۱۳۸۹). بنابراین نظام آموزشی ما، برخلاف روند کنونی خود، در اتخاذ روش های متناسب، نه تنها باید به یادگیری فراگیران توجه نماید، بلکه در کنار آن، یادداری را هم نباید نادیده بگیرد. آموزش و یادگیری زبان، به عنوان ابزاری برای ارتباط و درک یکدیگر، با ماهیت طبیعی و موجودیت اجتماعی خود، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

 

از آنجاییکه یکی از مهمترین اصول در آموزش زبان دوم، یافتن روش های خلق محیط طبیعی یادگیری زبان برای فراگیران می باشد، استفاده از پخش موسیقی، برای تحقق هدف فوق، می تواند امری موثر باشد. این روش، سد یکنواختی کلاس درس را شکسته و به شاگردان این فرصت را می دهد تا زبان را عملاً بکار برند.

 

۳- اهداف

 

۳-۱ هدف اصلی

 

بررسی تأثیر استفاده از موسیقی بر یادگیری و یادداری زبان انگلیسی

 

۳-۲ اهداف فرعی

 

 

 

 

 

 

 

  1. تأثیر استفاده از موسیقی بر:
  2. یادگیری نوشتاری زبان انگلیسی
  3. یادگیری شنیداری زبان انگلیسی
  4. یادگیری گفتاری زبان انگلیسی
  5. یادداری نوشتاری زبان انگلیسی
  6. یادداری شنیداری زبان انگلیسی
  7. یادداری گفتاری زبان انگلیسی

 

 

۴- سوالهـــای تحقیق

 

  1. موسیقی بر یادگیری نوشتاری زبان انگلیسی تأثیر مثبت دارد.
  • milad milad

۲-۱-۲.کارکردهای یادداشت برداری                                                                                ۱۲

 

۲-۱-۳.ارتباط یادداشت برداری با شناخت و فرا شناخت                                                     ۱۳

 

۲-۱-۴. ارتباط یادداشت برداری بایادگیری وضرورت آموزش این مهارت                          ۱۴

 

۲-۱-۵.فواید یادداشت برداری                                                                                           ۱۶

 

۲-۱-۶.مراحل یادداشت برداری                                                                                         ۱۶

 

۲-۱-۷.روش های یادداشت برداری                                                                                   ۱۸

 

۲-۱-۸.راهکارهایی برای نوشتن یادداشت های با کیفیت                                                    ۲۴

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

۲-۱-۹.انگیزه پیشیرفت در یادگیری                                                                                  ۲۵

 

۲-۱-۱۰.انگیزه یا انگیزش                                                                                                ۲۵

 

۲-۱-۱۱.انگیزه پیشرفت                                                                                                   ۲۶

 

۲-۱-۱۲.الگوی اتکینسون                                                                                                ۲۷

 

۲-۱-۱۳. نظریه مک کللند                                                                                              ۲۷

 

۲-۱-۱۴. نقش انگیزش در یادگیری                                                                                ۲۸

 

۲-۱-۱۵. خود کار آمدی                                                                                               ۲۸

 

۲-۱-۱۶. سطوح خودکارآمدی                                                                                       ۲۹

 

۲-۱-۱۷.ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی                                                             ۳۱

 

۲-۲. مروری بر تحقیقات گذشته                                                                                    ۳۲

 

۲-۲-۱. تحقیقات انجام شده درداخل کشور                                                                   ۳۲

 

۲-۲-۲. تحقیقات انجام شده درخارج کشور                                                                  ۳۴

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

مقدمه                                                                                                                             ۵۲

 

۳-۱.روش تحقیق                                                                                                           ۵۲

 

۳-۲. داده های مورد نیاز متناسب با فرضیه های تحقیق                                                      ۵۳

 

۳-۳. متغیرها ی مورد بررسی                                                                                           ۵۳

 

۳-۴.جامعه آماری، حجم  نمونه و روش نمونه گیری                                                       ۵۳

 

۳-۵. شیوه گرد آوری داده ها                                                                                        ۵۴

 

۳-۶. ابزارهای جمع آوری داده ها                                                                                   ۵۴

 

۳-۷. روش های تجزیه وتحلیل داده ها                                                                            ۵۶

 

فصل چهارم: تحلیل داده ها

 

مقدمه                                                                                                                             ۵۸

 

۴ـ۱. توزیع فراوانی جنسیت آزمودنی های دانشکده های مختلف                                      ۵۹

 

۴-۲.توصیف وضعیت متغیرهای اصلی پژوهش                                                                ۶۰

 

۴-۳.بررسی فرضیه های تحقیق                                                                                       ۶۴

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

مقدمه                                                                                                                             ۹۲

 

۵-۱. نتیجه گیری                                                                                                            ۹۲

 

۵-۱-۱. فرضیه های کلی تحقیق                                                                                      ۹۲

 

۲-۵-۱.فرضیه های جزئی                                                                                                ۹۴

 

۳-۵-۱. بحث و بررسی                                                                                                   ۹۷

 

۴-۵-۱ . پیشنهادها                                                                                                          ۹۸

 

۵-۵-۱ .توصیه ها                                                                                                            ۹۹

 

۶-۵ -۱. محدودیت ها                                                                                                    ۹۹

 

فهرست منابع

 

– منابع فارسی                                                                                                                ۱۰۰

 

– منابع انگلیسی                                                                                                             ۱۰۳

 

– پیوست ها                                                                                                                  ۱۱۱

 

 مقدمه

 

پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمودند: «علم را برای خود نگاه دارید» پرسیدند: چه چیزی علم را نگاه میدارد؟ فرمود: نوشتن آن، همچنین امام صادق(ع) نیز فرموده اند: « بنویسید! زیرا تا ننویسید، چیزی برایتان باقی نخواهد ماند ».

 

یکی از اهداف تعلیم و تربیت آماده کردن  دانشجویان برای مواجهه با مسائل آینده و نو آوری است، به همین دلیل باید علاقه به مطالعه و یادگیری آنان در کانون توجه قرار گیرد و تقویت شود، اما تجربه نشان داده است که به حافظه انسان نمی توان اعتماد کرد و هردانشی که روی کاغذ نیاید با مرور زمان ازبین می رود.

 

همچنین ما هنگام مطالعه، اطلاعات زیادی را بدست می آوریم، ولی به یاد سپردن تمامی آنها غیر ممکن است، بنا براین مهارت در یادداشت برداری به سود ما خواهد بود. نتایج پژوهش های علمی نیز نشان می دهد که بیشترین بازدهی در مطالعه، بر مبنای یادداشت برداری حاصل می شود (شاهرخی،۱۳۸۶). یادداشت برداری از نکات مهم واساسی درس استاد، از راه های مبارزه با فراموشی مطالب است. مشاوران تحصیلی نیز معتقدند که یادداشت برداری کمک فراوانی به یادگیری می کند. یادداشت برداری نوعی تکرار مطالب است که موجب به خاطر سپردن و تمرکز حواس می شود. فرد از طریق یادداشت برداری  به طور خلاصه موارد مهم را می نویسد واز آن ها در آینده استفاده می کند(حسینی، ۱۳۸۶).

 

بنابراین، برای حفاظت از دانسته هایی که از طرق مختلف بدست می آید، بهتراست یادداشت برداری کرد تا هم برای خود انسان و هم برای دیگران وآیندگان ثمر بخش باشد، لذا با توجه به اهمیت یادداشت برداری در امر آموزش و یادگیری چه از نظر دانشجویان و چه از نظر اساتید و همچنین با توجه به این که مطالعات علمی بسیار کمی در مورد یادداشت برداری اصولی در کشور انجام شده دراین پژوهش سعی شده است که تاثیر مهارتهای یادداشت برداری بر دو متغیر انگیزه پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی(و مؤلفه های سه گانه آن استعداد،کوشش، بافت ) که از مقوله های اساسی و اصلی در یادگیری هستند  بررسی گردد.

 

۱-۱. بیان مسئله

 

با این که از دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یادداشت‌برداری خوب پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاد نمی‌کند و بنابراین مهارت های خوب گوش دادن و یادداشت برداری دانشجویان ضرورتاً باید بهتر گردد. یادداشت های کافی جزء ضروری یادگیری و مطالعه کار آمد در دانشگاه به شمار می آید، اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. همچنین شناخت و استفاده از نکات کلیدی باعث افزایش فعالیت مغز و در نتیجه یادگیری بالاتر و دقیق تر می شود(قیدر ،۱۳۸۵).

 

مشکل نظام آموزشی ایران این است که از دوره ابتدایی تا دانشگاه راهبردهای یادداشت برداری به طوررسمی به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده نمی شود و معمولا”یادداشت های دانشجویان براساس سلیقه شخصی خودشان و یا برخی از راهنمائی های غیر رسمی معلمان قرار دارد، به همین دلیل دانشجویان در استفاده از راهبردهای یادداشت برداری مجرب نیستند و به دلیل حذف نکات اصلی، نوشتن کلمه به کلمه جزوه از صحبت های استاد و نیز عدم استفاده از مخفف ها، یادداشت های ضعیفی می نویسند (حق وردی، بیریا و کریمی ،۲۰۱۰).

 

از دانشجویان انتظار می رودکه مقدار زیادی از اطلاعات را هم از طریق کلاس های درس و هم ازطریق مطالب خواندنی و کتاب ها و همچنین از سایر مواد آموزشی بدست بیاورند(خان پور، ۲۰۰۹). بسیاری از مطالعات نشان داده اند که یادداشت برداری، جزوه هایی را فراهم می کند که برای مرور درآینده در دسترس هستند، همچنین این مطالعات مشخص کرده اند که دانش آموزانی که یادداشت های خودشان را مرور می کنند، موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به کسانی بدست می آورندکه این کار را نکرده اند (هارتلی۱،۱۹۸۳ ،کیورا۲، ۱۹۸۵ ،نقل از اولموس و اویزون۳، ۲۰۰۸).

 

از نظرخان پور( ۲۰۰۹) کار اصلی یادداشت برداری حین یادگیری انجام می گیرد همچنین او عقیده دارد که اکثر دانشجویان احساس می کنندکه یادداشت برداری یک امر ضروری برای مدیریت موفق ثبت اطلاعات است.

 

___________

 

۱- Hartley

 

۲- Kiewra

 

۳-Olmos & Oyzon

 

 

 

مکنی، کمپ و درور۱( ۲۰۰۸ ) اظهار می دارند که صرف نظر از اینکه دانشجویان کدام یک از تکنیک های یادداشت برداری را انتخاب میکنند، معلمان باید قبل از اینکه به دانشجویان اجازه بدهند که در کلاس های آموزش عمومی از یادداشت برداری استفاده کنند، یک آموزش رسمی برای یاد دادن این تکنیک ها برای آنها تدارک ببینند. به همین دلیل حق وردی، بیریا و کریمی(۲۰۱۰) اعتقاد دارند که  برای جبران این نقص، آموزش راهبردهای یادداشت برداری برای این که دانشجویان یک روش مؤثر ر ابه کار ببرندکمک کننده به نظر می رسد.

 

اورنستین۲(۱۹۹۴) نیز معتقد است که اگر معلم به صورت هدفمند(عمدی) به دانشجویان  مهارت های یادداشت برداری را آموزش دهد به نفع همه ی آنها، به خصوص دانشجویان با سطح یادگیری پایین خواهد بود.

 

نیاز به پیشرفت عبارتست از میل به انجام دادن خوب کارها در مقایسه با معیار برتری، این نیاز افراد را برای جستجو کردن «موفقیت در رقابت با معیار برتری» با انگیزه می کند(مک کللند، اتکینسون، کلارک و لوول۳ ۱۹۵۳، نقل ازمحمدزاده،۱۳۸۴). اما معیار برتری، اصطلاح گسترده ای است به طوری که رقابت با تکلیف، مثل حل کردن معما، نوشتن رساله ای متقاعد کننده، رقابت با خود، مثل دویدن در مسابقه در بهترین زمان ممکن، بالا بردن معدل نمره ها، یا رقابت کردن با دیگران، مثل بردن مسابقه و شاگرد اول کلاس شدن را شامل می شود. آن چه در تمام موقعیت های پیشرفتی مشترک است این است که شخص می داند عملکرد آتی او ارزشیابی معناداری از شایستگی فردی اوست. معیارهای برتری به این علت نیاز پیشرفت را برمی انگیزند که عرصه بسیار معناداری برای ارزیابی میزان شایستگی فرد تأمین می کنند(ریو۴، ۲۰۰۵، ترجمه سید محمدی،۱۳۸۶).

 

همچنین انگیزش پیشرفت به عنوان سایقی تعریف شده است که به یادگیری تکالیف درسی سرعت می‏بخشد تا شخص با کیفیت یافتن و کامیابی، افتخار کسب کند( کریمی ،۱۳۸۵، نقل از موسوی نسب، ۱۳۸۸ )

 

فوستر لینگ۵ (۱۹۸۵)توصیه می کند مدارس باید به دانش آموزان آموزش دهند که با تلاش و پشتکار خود می توانند به موفقیت دست یابند. بهترین راه ایجاد‌ علاقه وانگیزه د‌ر یاد‌گیرند‌گان بهبود‌

 

_____________________________

 

۱- Makany, Kemp &  Dror

 

۲- Ornstein

 

۳-McClelland , Atkinson & Lowell

 

۴-Reeve

 

۵-Foster ling

 

شرایط یاد‌گیری و افزایش سطح کیفی روش‌های آموزشی است، از این طریق یاد‌گیرند‌گان به موفقیت بیشتر د‌ر یاد‌گیری نائل می‌آیند‌، و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یاد‌گیری مطالب تازه افزایش می‌د‌هد(گیج و برلانیر۱، ۱۹۹۲).

 

پس از ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری، فرد به تواناییهای خود ایمان پیدا کرده و کوششی مضاعف در جهت یادگیری بیشتراعمال می نمایدکه این امر مفهوم خودکارآمدی را در ذهن تداعی می نماید. نتایج تحقیقات دراین زمینه حاکی ازآن است که دانش آموزانی که خود را کارآمد می دانند از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کنند و در انجام تکالیف اصرار بیشتری ازخود نشان می دهند(پاریس و اُکا۲ ،۱۹۸۶، نقل از کجباف، مولوی و تهرانی،۱۳۸۲).

 

خودکارآمدی یعنی اینکه معتقد باشیم می توانیم با وضعیت های مختلف کنار بیایم. کسانی که

 

خیلی خود بسنده هستند، انتظار دارند موفق شوند و غالباٌ موفق می شوند و کسانی که چندان خودکارآمد نیستند، در مورد توانایی خود در انجام تکالیف شک دارند و به همین جهت نیز کمتر موفق می شوند از همین رو عزت نفس آنها کم است (بندورا۳، ۱۹۸۹، نقل از کلونینجر۴، ۲۰۰۴).

 

با توجه به تأثیر مهم مهارت های یادداشت برداری بر فرایندهای آموزشی و یادگیری از یک طرف و تأثیر انگیزه پیشرفت و خود کارآمدی در زندگی تحصیلی و ارتقاء تعلیم و تربیت، این پژوهش برآن است که تأثیر آموزش شیوه های یادداشت برداری بر انگیزه پیشرفت در یادگیری و همچنین تأثیر این آموزش ها بر خود کارآمدی تحصیلی دانشجویان راتعیین نماید.

 

۱-۲. هدفهای تحقیق:

 

۱-۲- ۱. اهدف کلی

 

الف- تعیین تاثیرآموزش مهارت های یادداشت برداری بر انگیزه پیشرفت یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجویانکارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

 

ب- تعیین تاثیرآموزش مهارت های یادداشت برداری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجویان کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

 

___________________

 

۱-Gage & Berliner

  • milad milad