سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

۲-۱-۲.کارکردهای یادداشت برداری                                                                                ۱۲

 

۲-۱-۳.ارتباط یادداشت برداری با شناخت و فرا شناخت                                                     ۱۳

 

۲-۱-۴. ارتباط یادداشت برداری بایادگیری وضرورت آموزش این مهارت                          ۱۴

 

۲-۱-۵.فواید یادداشت برداری                                                                                           ۱۶

 

۲-۱-۶.مراحل یادداشت برداری                                                                                         ۱۶

 

۲-۱-۷.روش های یادداشت برداری                                                                                   ۱۸

 

۲-۱-۸.راهکارهایی برای نوشتن یادداشت های با کیفیت                                                    ۲۴

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

۲-۱-۹.انگیزه پیشیرفت در یادگیری                                                                                  ۲۵

 

۲-۱-۱۰.انگیزه یا انگیزش                                                                                                ۲۵

 

۲-۱-۱۱.انگیزه پیشرفت                                                                                                   ۲۶

 

۲-۱-۱۲.الگوی اتکینسون                                                                                                ۲۷

 

۲-۱-۱۳. نظریه مک کللند                                                                                              ۲۷

 

۲-۱-۱۴. نقش انگیزش در یادگیری                                                                                ۲۸

 

۲-۱-۱۵. خود کار آمدی                                                                                               ۲۸

 

۲-۱-۱۶. سطوح خودکارآمدی                                                                                       ۲۹

 

۲-۱-۱۷.ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی                                                             ۳۱

 

۲-۲. مروری بر تحقیقات گذشته                                                                                    ۳۲

 

۲-۲-۱. تحقیقات انجام شده درداخل کشور                                                                   ۳۲

 

۲-۲-۲. تحقیقات انجام شده درخارج کشور                                                                  ۳۴

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

مقدمه                                                                                                                             ۵۲

 

۳-۱.روش تحقیق                                                                                                           ۵۲

 

۳-۲. داده های مورد نیاز متناسب با فرضیه های تحقیق                                                      ۵۳

 

۳-۳. متغیرها ی مورد بررسی                                                                                           ۵۳

 

۳-۴.جامعه آماری، حجم  نمونه و روش نمونه گیری                                                       ۵۳

 

۳-۵. شیوه گرد آوری داده ها                                                                                        ۵۴

 

۳-۶. ابزارهای جمع آوری داده ها                                                                                   ۵۴

 

۳-۷. روش های تجزیه وتحلیل داده ها                                                                            ۵۶

 

فصل چهارم: تحلیل داده ها

 

مقدمه                                                                                                                             ۵۸

 

۴ـ۱. توزیع فراوانی جنسیت آزمودنی های دانشکده های مختلف                                      ۵۹

 

۴-۲.توصیف وضعیت متغیرهای اصلی پژوهش                                                                ۶۰

 

۴-۳.بررسی فرضیه های تحقیق                                                                                       ۶۴

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

مقدمه                                                                                                                             ۹۲

 

۵-۱. نتیجه گیری                                                                                                            ۹۲

 

۵-۱-۱. فرضیه های کلی تحقیق                                                                                      ۹۲

 

۲-۵-۱.فرضیه های جزئی                                                                                                ۹۴

 

۳-۵-۱. بحث و بررسی                                                                                                   ۹۷

 

۴-۵-۱ . پیشنهادها                                                                                                          ۹۸

 

۵-۵-۱ .توصیه ها                                                                                                            ۹۹

 

۶-۵ -۱. محدودیت ها                                                                                                    ۹۹

 

فهرست منابع

 

– منابع فارسی                                                                                                                ۱۰۰

 

– منابع انگلیسی                                                                                                             ۱۰۳

 

– پیوست ها                                                                                                                  ۱۱۱

 

 مقدمه

 

پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمودند: «علم را برای خود نگاه دارید» پرسیدند: چه چیزی علم را نگاه میدارد؟ فرمود: نوشتن آن، همچنین امام صادق(ع) نیز فرموده اند: « بنویسید! زیرا تا ننویسید، چیزی برایتان باقی نخواهد ماند ».

 

یکی از اهداف تعلیم و تربیت آماده کردن  دانشجویان برای مواجهه با مسائل آینده و نو آوری است، به همین دلیل باید علاقه به مطالعه و یادگیری آنان در کانون توجه قرار گیرد و تقویت شود، اما تجربه نشان داده است که به حافظه انسان نمی توان اعتماد کرد و هردانشی که روی کاغذ نیاید با مرور زمان ازبین می رود.

 

همچنین ما هنگام مطالعه، اطلاعات زیادی را بدست می آوریم، ولی به یاد سپردن تمامی آنها غیر ممکن است، بنا براین مهارت در یادداشت برداری به سود ما خواهد بود. نتایج پژوهش های علمی نیز نشان می دهد که بیشترین بازدهی در مطالعه، بر مبنای یادداشت برداری حاصل می شود (شاهرخی،۱۳۸۶). یادداشت برداری از نکات مهم واساسی درس استاد، از راه های مبارزه با فراموشی مطالب است. مشاوران تحصیلی نیز معتقدند که یادداشت برداری کمک فراوانی به یادگیری می کند. یادداشت برداری نوعی تکرار مطالب است که موجب به خاطر سپردن و تمرکز حواس می شود. فرد از طریق یادداشت برداری  به طور خلاصه موارد مهم را می نویسد واز آن ها در آینده استفاده می کند(حسینی، ۱۳۸۶).

 

بنابراین، برای حفاظت از دانسته هایی که از طرق مختلف بدست می آید، بهتراست یادداشت برداری کرد تا هم برای خود انسان و هم برای دیگران وآیندگان ثمر بخش باشد، لذا با توجه به اهمیت یادداشت برداری در امر آموزش و یادگیری چه از نظر دانشجویان و چه از نظر اساتید و همچنین با توجه به این که مطالعات علمی بسیار کمی در مورد یادداشت برداری اصولی در کشور انجام شده دراین پژوهش سعی شده است که تاثیر مهارتهای یادداشت برداری بر دو متغیر انگیزه پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی(و مؤلفه های سه گانه آن استعداد،کوشش، بافت ) که از مقوله های اساسی و اصلی در یادگیری هستند  بررسی گردد.

 

۱-۱. بیان مسئله

 

با این که از دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یادداشت‌برداری خوب پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاد نمی‌کند و بنابراین مهارت های خوب گوش دادن و یادداشت برداری دانشجویان ضرورتاً باید بهتر گردد. یادداشت های کافی جزء ضروری یادگیری و مطالعه کار آمد در دانشگاه به شمار می آید، اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. همچنین شناخت و استفاده از نکات کلیدی باعث افزایش فعالیت مغز و در نتیجه یادگیری بالاتر و دقیق تر می شود(قیدر ،۱۳۸۵).

 

مشکل نظام آموزشی ایران این است که از دوره ابتدایی تا دانشگاه راهبردهای یادداشت برداری به طوررسمی به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده نمی شود و معمولا”یادداشت های دانشجویان براساس سلیقه شخصی خودشان و یا برخی از راهنمائی های غیر رسمی معلمان قرار دارد، به همین دلیل دانشجویان در استفاده از راهبردهای یادداشت برداری مجرب نیستند و به دلیل حذف نکات اصلی، نوشتن کلمه به کلمه جزوه از صحبت های استاد و نیز عدم استفاده از مخفف ها، یادداشت های ضعیفی می نویسند (حق وردی، بیریا و کریمی ،۲۰۱۰).

 

از دانشجویان انتظار می رودکه مقدار زیادی از اطلاعات را هم از طریق کلاس های درس و هم ازطریق مطالب خواندنی و کتاب ها و همچنین از سایر مواد آموزشی بدست بیاورند(خان پور، ۲۰۰۹). بسیاری از مطالعات نشان داده اند که یادداشت برداری، جزوه هایی را فراهم می کند که برای مرور درآینده در دسترس هستند، همچنین این مطالعات مشخص کرده اند که دانش آموزانی که یادداشت های خودشان را مرور می کنند، موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به کسانی بدست می آورندکه این کار را نکرده اند (هارتلی۱،۱۹۸۳ ،کیورا۲، ۱۹۸۵ ،نقل از اولموس و اویزون۳، ۲۰۰۸).

 

از نظرخان پور( ۲۰۰۹) کار اصلی یادداشت برداری حین یادگیری انجام می گیرد همچنین او عقیده دارد که اکثر دانشجویان احساس می کنندکه یادداشت برداری یک امر ضروری برای مدیریت موفق ثبت اطلاعات است.

 

___________

 

۱- Hartley

 

۲- Kiewra

 

۳-Olmos & Oyzon

 

 

 

مکنی، کمپ و درور۱( ۲۰۰۸ ) اظهار می دارند که صرف نظر از اینکه دانشجویان کدام یک از تکنیک های یادداشت برداری را انتخاب میکنند، معلمان باید قبل از اینکه به دانشجویان اجازه بدهند که در کلاس های آموزش عمومی از یادداشت برداری استفاده کنند، یک آموزش رسمی برای یاد دادن این تکنیک ها برای آنها تدارک ببینند. به همین دلیل حق وردی، بیریا و کریمی(۲۰۱۰) اعتقاد دارند که  برای جبران این نقص، آموزش راهبردهای یادداشت برداری برای این که دانشجویان یک روش مؤثر ر ابه کار ببرندکمک کننده به نظر می رسد.

 

اورنستین۲(۱۹۹۴) نیز معتقد است که اگر معلم به صورت هدفمند(عمدی) به دانشجویان  مهارت های یادداشت برداری را آموزش دهد به نفع همه ی آنها، به خصوص دانشجویان با سطح یادگیری پایین خواهد بود.

 

نیاز به پیشرفت عبارتست از میل به انجام دادن خوب کارها در مقایسه با معیار برتری، این نیاز افراد را برای جستجو کردن «موفقیت در رقابت با معیار برتری» با انگیزه می کند(مک کللند، اتکینسون، کلارک و لوول۳ ۱۹۵۳، نقل ازمحمدزاده،۱۳۸۴). اما معیار برتری، اصطلاح گسترده ای است به طوری که رقابت با تکلیف، مثل حل کردن معما، نوشتن رساله ای متقاعد کننده، رقابت با خود، مثل دویدن در مسابقه در بهترین زمان ممکن، بالا بردن معدل نمره ها، یا رقابت کردن با دیگران، مثل بردن مسابقه و شاگرد اول کلاس شدن را شامل می شود. آن چه در تمام موقعیت های پیشرفتی مشترک است این است که شخص می داند عملکرد آتی او ارزشیابی معناداری از شایستگی فردی اوست. معیارهای برتری به این علت نیاز پیشرفت را برمی انگیزند که عرصه بسیار معناداری برای ارزیابی میزان شایستگی فرد تأمین می کنند(ریو۴، ۲۰۰۵، ترجمه سید محمدی،۱۳۸۶).

 

همچنین انگیزش پیشرفت به عنوان سایقی تعریف شده است که به یادگیری تکالیف درسی سرعت می‏بخشد تا شخص با کیفیت یافتن و کامیابی، افتخار کسب کند( کریمی ،۱۳۸۵، نقل از موسوی نسب، ۱۳۸۸ )

 

فوستر لینگ۵ (۱۹۸۵)توصیه می کند مدارس باید به دانش آموزان آموزش دهند که با تلاش و پشتکار خود می توانند به موفقیت دست یابند. بهترین راه ایجاد‌ علاقه وانگیزه د‌ر یاد‌گیرند‌گان بهبود‌

 

_____________________________

 

۱- Makany, Kemp &  Dror

 

۲- Ornstein

 

۳-McClelland , Atkinson & Lowell

 

۴-Reeve

 

۵-Foster ling

 

شرایط یاد‌گیری و افزایش سطح کیفی روش‌های آموزشی است، از این طریق یاد‌گیرند‌گان به موفقیت بیشتر د‌ر یاد‌گیری نائل می‌آیند‌، و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یاد‌گیری مطالب تازه افزایش می‌د‌هد(گیج و برلانیر۱، ۱۹۹۲).

 

پس از ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری، فرد به تواناییهای خود ایمان پیدا کرده و کوششی مضاعف در جهت یادگیری بیشتراعمال می نمایدکه این امر مفهوم خودکارآمدی را در ذهن تداعی می نماید. نتایج تحقیقات دراین زمینه حاکی ازآن است که دانش آموزانی که خود را کارآمد می دانند از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کنند و در انجام تکالیف اصرار بیشتری ازخود نشان می دهند(پاریس و اُکا۲ ،۱۹۸۶، نقل از کجباف، مولوی و تهرانی،۱۳۸۲).

 

خودکارآمدی یعنی اینکه معتقد باشیم می توانیم با وضعیت های مختلف کنار بیایم. کسانی که

 

خیلی خود بسنده هستند، انتظار دارند موفق شوند و غالباٌ موفق می شوند و کسانی که چندان خودکارآمد نیستند، در مورد توانایی خود در انجام تکالیف شک دارند و به همین جهت نیز کمتر موفق می شوند از همین رو عزت نفس آنها کم است (بندورا۳، ۱۹۸۹، نقل از کلونینجر۴، ۲۰۰۴).

 

با توجه به تأثیر مهم مهارت های یادداشت برداری بر فرایندهای آموزشی و یادگیری از یک طرف و تأثیر انگیزه پیشرفت و خود کارآمدی در زندگی تحصیلی و ارتقاء تعلیم و تربیت، این پژوهش برآن است که تأثیر آموزش شیوه های یادداشت برداری بر انگیزه پیشرفت در یادگیری و همچنین تأثیر این آموزش ها بر خود کارآمدی تحصیلی دانشجویان راتعیین نماید.

 

۱-۲. هدفهای تحقیق:

 

۱-۲- ۱. اهدف کلی

 

الف- تعیین تاثیرآموزش مهارت های یادداشت برداری بر انگیزه پیشرفت یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجویانکارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

 

ب- تعیین تاثیرآموزش مهارت های یادداشت برداری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجویان کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

 

___________________

 

۱-Gage & Berliner

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی