سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

سطوح برنامه درسی ۱۵

 

اهداف برنامه درسی . ۱۶

 

منابع تعیین هدفها . ۱۷

 

محتوا . ۱۹

 

انتخاب محتوا ۲۰

 

راهبردهای یاددهی یادگیری ۲۰

 

 

 

طبقه بندی روش های تدریس ۲۱

 

ارزشیابی در برنامه ریزی درسی و آموزشی . ۲۲

 

اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . ۲۲

 

انواع ارزشیابی در برنامه درسی دوره پیش دبستان ۲۳

 

آموزش و پرورش دوره پیش دبستان . ۲۴

 

ویژگی نوآموزان دوره پیش دبستان. ۲۵

 

هدفهای آموزشی در دوران اولیه کودکی. ۳۲

 

اجتماعی شدن ۳۲

 

دستیابی به ارزشها ۳۳

 

کسب صلاحیت فکری. ۳۴

 

یادگیری نظامهای زبانی ۳۵

 

یادگیری راه های بیان خود ۳۵

 

زیبایی شناسی. ۳۶

 

یادگیری مهارتهای جسمانی ۳۶

 

کسب خودمختاری شخصی. ۳۶

 

برنامه درسی مراکز پیش دبستانی ۳۷

 

جهت گیری هدفها در دوره پیش دبستانی. ۳۹

 

اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی. ۴۰

 

محتوای برنامه درسی دوره پیش دبستانی . ۴۱

 

محتوای علوم طبیعی و اکتشاف در برنامه درسی ۴۱

 

محتوای ریاضیات و حل مسأله ۴۱

 

محتوای دینی و قرآنی ۴۲

 

سوادآموزی و زبان آموزی با محوریت کاربرد ۴۲

 

هنر و خلاقیت با محوریت آفرینندگی ۴۲

 

اصل مهم در سازماندهی روش تدریس در دوره پیش دبستانی  ۴۲

 

اهمیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان ۴۳

 

تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان از نظر دانشمندان بزرگ مغرب زمین ۴۵

 

تفاوت کودکان در سنین پیش دبستان ۴۹

 

شخصیت ۵۱

 

رشد اجتماعی کودک. ۵۳

 

رشد عاطفی کودک. ۵۵

 

رشد اخلاقی کودک ۵۶

 

رشد معنوی کودک ۵۷

 

رشد عقلانی کودک ۵۸

 

نقش مهم بازی به عنوان محور اصلی برنامه درسی دوره پیش دبستانی ۵۸

 

پیشینه خارجی. ۶۰

 

پیشینه داخلی. ۶۲

 

نتیجه‌گیری ۶۷

 

 

 

فصل سوم: روش شناسی

 

مقدمه ۶۹

 

جامعه آماری . ۶۹

 

حجم نمونه و روش نمونه گیری. ۶۹

 

نوع پژوهش ۶۹

 

ابزار پژوهش ۶۹

 

روش تعیین پایایی و روایی ابزار پژوهش. ۷۰

 

روش گردآوری اطلاعات. ۷۰

 

روش های آماری تحلیل داده ها ۷۰

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

 

مقدمه . ۷۳

 

سؤال ۱ پژوهش. ۸۹

 

سؤال ۲ پژوهش. ۹۱

 

سؤال ۳ پژوهش. ۹۲

 

سؤال ۴ پژوهش. ۹۳

 

سؤال ۵ پژوهش. ۹۴

 

رتبه بندی تأثیر برنامه درسی در انواع رشد ۹۶

 

 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

مقدمه ۹۸

 

سؤال اول پژوهش. ۹۸

 

سؤال دوم پژوهش. ۹۹

 

سؤال سوم پژوهش. ۱۰۰

 

سؤال چهارم پژوهش. ۱۰۱

 

سؤال پنجم پژوهش ۱۰۲

 

نتیجه گیری کلی. ۱۰۳

 

محدودیتهای پژوهش. ۱۰۴

 

پیشنهادهای کاربردی ۱۰۵

 

پیشنهادهای پژوهشی ۱۰۶

 

منابع ۱۰۷

 

پیوست ۱۱۲

 

مقدمه

 

نظام آموزش و پرورش از مهمترین سازمانهای پیچیده و اجتماعی هر کشور است که نقش بسزایی در رشد و پیشرفت جوامع ایفا می کند ثمربخشی این نظام از یکسو تبدیل کردن انسان‌های مستعد به انسانهای سالم و بالنده متعادل و رشد یافته است و از سویی تأمین کننده نیروی انسانی مناسب برای بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. لازمه تحقق این اهداف در اجتماع ارائه تعلیم و تربیت صحیح و اصولی و برنامه ریزی دقیق برای آن است از این رو توجه به ضرورت آموزش و پرورش صحیح کودکان به عنوان آینده سازان جامعه امری بدیهی به نظر می رسد (صفوی، ۱۳۹۰).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان اولین مرحله از آموزش و پرورش رسمی بستر مناسبی را برای رشد و شکوفایی شخصیت کودکان فراهم می‌آورند (ندیمی، ۱۳۸۷). از آنجایی که پایه های نخستین رشد شخصیت در سالهای اولیه زندگی کودک نهاده می شود شناخت ویژگی ها و نیازهای زیستی ذهنی، عاطفی، اجتماعی کودک توسط والدین و مربی و انتخاب بهترین روشها در جهت حُسن تأمین نیازها از مهمترین عوامل تکوین شخصیت کودک در این سنین به حساب آمده که توجه به آن امری مهم و ضروری می باشد.

 

رشد و تکامل کودکان در این دوره زمینه ساز موفقیت و پیشرفت آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر زندگی می گردد و متعاقباً توسعه جامعه نیز نیازمند انسانهای رشد یافته و ماهر است در این میان توجه مسؤلان آموزش و پرورش به مراکز پیش دبستانی و رشد و شکوفایی شخصیت همه جانبه کودکان در این مقطع یک امر ضروری و مهم تلقی شده چرا که بی توجهی به مسائل و مشکلات دوره پیش دبستانی و عدم برنامه ریزی مفید و مؤثر با علایق و نیازهای کودکان در این سن اثرات مخربی را بر سلامت و شخصیت کودکان بر جای خواهد گذاشت.

 

 

 

بیان مسأله:

 

آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت، توسعه و تعالی هر کشوری محسوب می شود. کودکان هر جامعه ای به عنوان آینده سازان، سرمایه های بالقوه ای هستند که در سایه تحصیل علم و دانش، پژوهش و شکوفایی استعدادها رشد صحیح و متعادل شخصیت هم خود و هم جامعه را در مسیر رشد و پیشرفت قرار خواهند داد و نظام آموزش و پرورش در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی می تواند با برنامه ریزی صحیح و اصولی زمینه های تحقق چنین اهدافی را فراهم می‌آورد (ندیمی، ۱۳۷۸).

 

انسانها موجوداتی تک بعدی نبوده بلکه دارای ابعاد مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی، اجتماعی می باشند و رشد و تکامل واقعی زمانی محقق خواهد شد که به تمامی ابعاد شخصیت انسان به طور هماهنگ توجه شود. درواقع پرورش که در حوزه آموزش و پرورش از جایگاه مهمتری برخوردار است، هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی یا به طور کلی هدایت رشد همه جانبه شخصیت پرورش یابندگان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای آنان است (سیف، ۱۳۸۵).

 

برنامه های درسی در جریان آموزش و پرورش با توجه به ابعاد گوناگون رشد شخصیت در راستای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش طراحی می‌گردد. این در حالی است که تمامی صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت بر این مسأله توافق دارند که سال های نخستین کودکی بهترین زمان برای پایه ریزی شخصیت مستحکم و اصولی است. لذا اهداف تعلیم و تربیت در این دوره باید پرورش کامل ابعاد شخصیتی یعنی قوای بدنی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی بوده باشد. فقط در سایه بهره مندی از چنین رشد متعادلی است که بستر کامل و متعالی وجود فراهم می شود (افروز، ۱۳۷۸).

 

بنابراین محیط های یادگیری باید به گونه ای طراحی شود که موجب توقف یا سکون فرد در یک مرحله خاصی نگردد، طرفداران نظریه برنامه درسی رشد گرا به تلفیق و اینکه رشد شناختی، اخلاقی، شخصیتی رابطه‌ای متقابل با یکدیگر دارند و اینکه یک بعد (مثلاً بعد شناختی) نباید موجب حذف ابعاد دیگر شود، توجه ویژه ای دارند (میلر، ۱۳۸۶).

 

پرورش عادات مفید در کودک به منظور تندرستی، پرورش رفتار اجتماعی مطلوب و تشویق کودکان به شرکت در گروه ها و دسته های بازی، پرورش عواطف کودک کمک به بروز استعدادهای فطری کودکان، ایجاد حس اعتماد به نفس و امنیت خاطر در کودکان، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودکان، پرورش حس زیباشناسی در کودکان از اهداف مهم و ویژه این دوره می باشد (شکوهی، ۱۳۷۸).

 

بنابراین محتوای دروس ارائه شده برای این دوره باید در جهت رشد تمام ابعاد وجودی شخصیت و همچنین متناسب با اهداف ویژه تعلیم و تربیتی این دوره بوده باشد. بحث شخصیت ازجمله بحث های مهمی است که همگی به آن اذعان دارند و مخاطبین دوره پیش دبستانی نیز همچون سایر دورهای تحصیلی از افرادی با تفاوتهای فردی گوناگون و شخصیت های مختلف تشکیل شده اند که توجه منطقی و معقول به شخصیت و تفاوتهای شخصیتی کودکان جزئی از عدالت اجتماعی است که مورد تأکید بسیاری از متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و سایرحوزه‌های علمی می باشد (شولتس، ۱۳۶۴).

 

درواقع کلیت مفهوم و به همین دلیل پیچیدگی واژه شخصیت موجب شده که هر مکتب روانشناسی تعریف خودش را ارائه دهد. نظریه‌های روان کاوی تا پدیدارشناسی یادگیری، پردازش اطلاعات و دیدگاه صفات از مهمترین مکاتبی می‌باشد که به مقوله شخصیت پرداخته اند. بعضی از این فرایندها به جنبه‌های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی شخصیت، برخی به عکس‌العمل‌های رفتاری مشهود و برخی به فرایندهای ناهشیار رفتار آدمی برخی به ارتباط های متقابل افراد با یکدیگر و نقش هایی که در جامعه بازی می کنند توجه نموده و شخصیت را بر این مبنا تعریف کرده اند. درواقع امتیاز مهم دیدگاه روان کاوی از بین دیدگاه ها تأکید آن بر زندگینامه منحصر به فرد شخصیت فرد است که بررسی و آگاهی از آن را ارزشمند می سازد (برگ، ۱۳۸۵).

 

امروزه در نظام آموزش و پرورش کتابهایی در قالب انس با قرآن تدوین شده که فقط در راستای رشد شخصیت دینی و معنوی کودکان بوده و از توجه به سایر ابعاد رشد شخصیتی غفلت ورزیده است و همچنین بیشتر مفاهیم گنجانده شده در این کتابها به علت هماهنگ نبودن با توانایی های ذهنی و عقلانی کودکان اثرات نامطلوبی بر رشد شخصیت کودکان میگذارد (کاظمی، ۱۳۸۷)

 

پس ارائه محتوای مناسب درسی برای این دوره باید با تأکید بر رشد همه جانبه کودک در بعد جسمی، ذهنی، عاطفی، معنوی، اخلاقی و اجتماعی خصوصاً حول محور بازی که از ابعاد مهم فرایند فعال کودکی در این زمینه می باشد تدوین گردد (کرتیس، ۱۳۸۶)

 

بنا بر کودکان دلیل اصلی وجود برنامه های پیش دبستانی هستند و یا به عبارت بهتر وجود آنهاست که برنامه ها را ایجاب می کند و برنامه ها برای آنهاست. بنابراین باید از کودک و قابلیت هایش نهایت استفاده را در جهت آموزش و پرورش او برد (ندیمی، ۱۳۸۷).

 

تحقیقات انجام شده در زمینه برنامه‌های درسی دوره پیش دبستان در سالهای اخیر نشان دهنده تأثیر برنامه های غنی و برنامه ریزی آموزشی و درسی مطلوب برای گروه های سنی مختلف کودکان در دوره قبل از دبستان است. مهمتر این که نتایج تحقیقات موید سرمایه گذاری بیشتر برای آموزش بهتر و برنامه‌های کیفی به علت کسب موفقیت‌های بیشتر کودکان در سال های تحصیلی بعد از گذرانیدن دوره پیش از دبستان است (کول، ۱۳۸۳).

 

چرا که آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان درون دادی حساس هم از نظر رشد کلی یک فرد و هم از نظر تأثیر در پذیرش و نگهداری کودکان در سطوح ابتدایی، در سیاست ملی آموزش و پرورش اکثر کشورها، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است (کول، ۱۳۸۳).

 

رشد پرورش مطلوب شخصیت کودکان بدون توجه به اصل مهم و اساسی که همان تعلیم و تربیت منطقی آنهاست میسر نخواهد بود. در این تحقیق محقق به دنبال این است که تا چه میزان برنامه‌های درسی دوره پیش دبستانی به رشد شخصیت اجتماعی، عاطفی، عقلانی، معنوی و اخلاقی کودکان توجه دارد؟

 

اهمیت و ضرورت مسأله:

 

اهمیت آموزش و پرورش پیش دبستانی از ابتدا بر همه دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت پوشیده نبوده است. تمام کسانی که به نحوی با مسائل آموزش و پرورش کشور ارتباط دارند به این نکته اساسی و بدیهی آگاهی دارند که حل مشکلات و معضلات آموزش و پرورش کشور به طور مستقیم به مسائل دوره پیش دبستانی بستگی دارد. در صورتی که با مسایل این دوره تحصیلی به طور جدی و همه جانبه برخورد نشود نباید امید چندانی به حل مشکلات دوره های بعدی تحصیلی داشت (ندیمی، ۱۳۸۷).

 

چرا که امروزه در بسیاری از نظامهای پیشرفته جهان مسأله آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان یکی از پایه های اساسی تعلیم و تربیت پذیرفته شده و تقریباً در عمده تقسیم

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی